Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OMD är bäst i världen

Publicerad: 10 Februari 2009, 09:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

OMD är världens bästa mediebyrå. Det anser i alla fall den amerikanska branschtidningen Adweek.


2007 var ett tufft år för OMD, då byrån tappade storkunder som Dell och Bank of America. Men under 2008 utvecklade OMD ny teknik för sina datasystem och gjorde sig av med 12 procent av arbetsstyrkan. Samtidigt vann byrån kunder som investerar 24 miljarder kronor i media. Totalt uppgick reklamköpen hos OMD:s kunder, enligt Adweek, till 240 miljarder kronor år 2008, vilket är 12 procent högre än 2007.

I Sverige tillhör hela Nissan-Renault-kontot en av de större skalperna. OMD:s vd Ola Bergström får inte gå in på några ekonomiska detaljer för Sverigekontoret 2008, ännu.

- Men vi hade en del i nätverkets ökning, säger han.

OMD:s ägare Omnicom har tidigare meddelat att 3.500 tjänster ska skäras bort globalt. Men enligt Daniel Eriksson, OMGs Sverige-chef, ska ingen av koncernens mediebyråer, PHD och OMD dra ned på antalet anställda.

Ola Bergström säger dock att OMD, som många andra, känner av konjunktursvängningarna.

- Det man märker är att det finns en väldigt stor försiktighet. Flera annonsörer har skjutit på investeringarna och några har redan dragit ned lite på mediebudgeten, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.