Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Om två år har magasinen ett långt ansikte"

Publicerad: 12 April 2008, 03:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Dagens Media besökte Hubert Burda Medias konferens DLD (Digital, Life, Design) i München där nördar, moguler och entreprenörer berättade om framtiden


.

Vad är den stora förändringen i din industri? frågade moderatorn till panelen "Smart Boys on New Markets".

- Det sker ett massivt maktskifte just nu, svarade sir Martin Sorrell, vd för kommunikationsnätverket WPP.

- WPP håller inte hoppet högt för Västeuropa. Undantaget Spanien. Spanien är annorlunda. Vi tror fortfarande på USA, men satsar framför allt företagets framtid på Asien, Latinamerika, Afrika, central- och östeuropa. Europa opererar på två hastigheter. Långsamt i väst, snabbt i öst.

Hubert Burda, värd och ägare av den familjeägda mediekoncernen som bär hans namn, pratade om hur medieförsäljning blir allt mer kreativ.

- Reklam är fortfarande det som driver hela marknaden. Googles succé bygger på en helt ny idé om att sälja reklam. Jag pratade precis med Martha Stewart om IPTV (Internet Protocol Television) om hur kombinationen av att ha ditt varumärke på Youtube, Myvideo, eller som vår Sevenload och du kan direkt få 100.000 tittare. Tv behövs inte mer. Inte sedan Gutenberg har vi haft en tid med mer Hitchcocksk spänning om vad som ska hända härnäst. Google drar nya människor till marknaden i tusental varje dag och vi måste vara kreativa. Ett magasin som säljer annonssidor om två år, kommer ha ett långt ansikte. Det gäller nu att bygga ett starkt varumärke och runt varumärket skapa varierande erbjudanden på olika plattformar.

Martha Stewart (som referar till sin period i fängelse som "då jag föll ner i en spricka") har till exempel utökat sitt varumärke med en avdelning på sjukhuset Mount Sinai på Manhattans upper east side. Martha Stewart Center for Living är en avdelning för geriatrik anpassad för den gigantiska och köpkraftiga babyboomer-generationen.

- Vi hoppas skapa en prototyp som kan lanseras till andra sjukhus över USA, sa Martha Stewart. TV-mediet hånades från många håll under DLD. Peter Hirshberg, chef för Technorati, en sökmotor specialiserad på bloggar, visade en filmsnutt med tioåriga tjejer som pratade om media.

Skulle du vilja bli chef för ett tv-bolag? Frågar en röst

- Nej. För stressigt, säger den första tjejen.

- Nej för de förlorar massor av pengar, säger den andra.

- Jag tror att i framtiden kommer internet liksom att vara överst, sen alt annat under, förklarar den tredje.

Folket från bolagen som gör webb-tv ser 2008 som ett genombrottsår.

- Vad som händer nu är att spelfältet jämnas ut på allvar, sa Dina Kaplan, grundare av Blip TV, i en paneldebatten om tvs framtid.

- En stor trend för 2008-09 är att kvalitén på webb-showerna närmar sig de traditionella formaten. Men ännu viktigare är den teknologi som gör att webb-formaten snart blir tillgängliga i din tv. Du kan sitta i soffan och zappa mellan NBC och en webbshow. Utmaningen för oss ligger i annonsformat. Det finns inte någon standard och varje enskilt format kräver fortfarande en individuell plan för finansiering

- Innehållet blir varken enbart professionellt producerat eller användargenererat. Vi kommer att se en mix. Produktioner som drivs av professionella som tar hjälp av amatörer, sa den svenska entreprenören Niclas Zennström som senast varit med och grundat Joost.

- Internetformat tillgängliga via tvn - betyder det att tv är dött eller att tv-mediet förändras? Jag tror det bara betyder att tv-mediet förändras. Att vem som helst kan skaffa sig tittare och bli känd är lika mycket hot som möjlighet för tv-bolagen. Det finns fortfarande en enorm triumf i att komma från nätet och bli upptäckt av tv, sa Patrick Walker från Google, ett företag med en talare med i var och varannan debatt under konferensen.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.