Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OLW går ut i storkampanj

Publicerad: 11 Februari 2009, 09:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Melodifestivalsponsorn OLW drar nästa vecka igång med en stor tv-kampanj för den nya produkten Chilli Cheez Doodles. "Det ska vara lite amerikanskt, skruvat och roligt", säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Ostbågar är den enskilt största snacksprodukten i Sverige och OLW har 90 procent av marknaden. Det gör Cheez Doodles till företagets viktigaste varumärke.

- Största konkurrensen kommer från Estrella och kedjornas egna varumärken. De har inte lyckats ta marknadsandelar men det är ändå viktigt för oss att stärka vår position, säger Marcus Thollin.

Utöver den nya ostbågen lanserar OLW också Svenska naturchips med vårlök och peppar och en ny snacksblandning i produktlinjen Favoritmix. Produkterna ska samplas vid Melodifestivalens alla deltävlingar men att lanseringarna sker nu har inte med sponsringen av Melodifestivalen att göra.

- Januari och februari är bra lanseringsmånader för oss, eftersom vi säljer mycket på fredagsmys framför tv:n och barnfamiljer. Det blir mycket ledighet och tv-tittande framöver med påsk- och sportlov.

Reklamfilmen spinner vidare på manéret "Nu måste du dela med dig" som etablerades för OLWs chips. Två magiker står på en scen. Den ena trollar fram en knatteost ur en hatt medan hans yngre kollega, i en krutexplosion, trollar fram en ostbit i storleken av en buss. En påhängsfilm visar en packshot på Chilli Cheez Doodles.

- Filmen ska ha den där varma lite skruvade känslan som vi redan har etablerat för Cheez Doodles.

Reklamfilmen ska visas på TV3, TV4, TV6, TV8, TV400, Dicovery och ZTV.

Veckan efter tv-premiären släpper OLW också ett brandat webbspel hos Playahead och MSN. Genom att lotsa en digital slalomgubbe nerför en backe kan deltagarna vinna snacks från OLW. Spelet är utvecklat av Game & Gain.

- Vi kör bara tv och webb. Med tv vill vi ha stort genomslag och nå alla medan vi på webben riktar in oss specifikt på unga, säger Marcus Thollin.

Reklambyrå: Åkestam HolstMediebyrå: OMDPr-byrå: Vår pr-byrå

Läs mer i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 3, 2009.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.