Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Olle Lidbom och Rickard Henley värvas av Otto Sjöberg till Norstedts

Publicerad: 22 Maj 2015, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Medieanalytikern Olle Lidbom blir kommunikationsstrateg och förre UR-chefen Rickard Henley blir digitalchef på Norstedts.


Ämnen i artikeln:

Norstedts

– Bokbranschen är väldigt homogen på flera plan. Därför är det viktigt att få in nya kompetenser, perspektiv och kunskaper i förlagsgruppen. Vi har haft folk från bokbranschen som sökt, men det är inte dem vi fastnat för, säger Otto Sjöberg, vd på Norstedts, till Svensk Bokhandel.

Målet är att öka de digitala intäkterna.

– Bokbranschen står inför en otroligt spännande omvälvning på ett område där andra branscher har kommit lite längre. Det finns väldigt mycket att göra. Dels på distributions- och försäljningssidan, men också med formatutveckling, säger Rickard Henley till Svensk Bokhandel.

Olle Lidbom tycker att läget för bokbranschen påminner om den situation som dagspress och tidskrifter befann sig i för ett antal år sedan.

– Jag tror att bokbranschen kommer att se väldigt annorlunda ut om fyra år. Och jag är frestad av att vara med när det sker, säger Olle Lidbom till Svensk Bokhandel, och fortsätter:

– Grunden är att bokförlagen måste börja kommunicera direkt med sina kunder, alltså läsarna. I dag är det boklådorna som har det ansvaret.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norstedts

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.