Olle Axelsson om Coop: "Kommunikation är så viktigt i förändringsprocesser"

Efter sommaren blir Olle Axelsson ny kommunikationsdirektör för krisande Coop. För Dagens Media berättar han om förväntningarna.

Efter cirka ett år som kommunikationsdirektör på Svenska Spel lämnar Olle Axelsson bolaget för att ta sig an en ny utmaning: den som kommunikationsdirektör på Coop.

Han ser fram emot det nya jobbet.

– Det är en spännande utmaning. Det är ett bolag som har fått ny ledning och har en spännande "turn around-situation", att komma ikapp den viktigaste konkurrenten. Jag gillar sådana här förändringsresor, jag har varit med om det inom bilindustrin och även det senaste året på Svenska Spel. Men det är bolag med helt olika positioner, Coop är ett bolag som ska kämpa sig till att ta position och marknadsandelar. Det ska bli otroligt kul, säger Olle Axelsson till Dagens Media.

Han har över 30 års erfaranhet i kommunikationsbranschen, bland annat från Volvo Personvagnar och Saab, och han var ansvarig för kommunikationstrategierna vid affären mellan Ford och Geely.

– Jag gillar de här basbranscherna som man lever med varje dag. Vi behöver transportera oss, vi behöver bo och vi behöver äta.

Vad tar du med dig till Coop?

– Det är väl att på ett klokt och strukturerat sätt driva igenom de frågor som ledningen bestämmer sig för att driva. Kommunikation är så viktigt i förändringsprocesser, det är det som gör att det blir framgång – eller inte, säger Olle Axelsson och fortsätter:

– Efter 30 år har jag hyfsat bra rutin och känsla för vad som fungerar, vilka budskap man ska driva när. Det ska bli oerhört spännande att vara med på den här resan.

Publicerad 2014-07-08 08.41Uppdaterad 2015-12-06 12.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: