Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ola Ahlvarsson köper Nöjesguiden

Publicerad: 5 Februari 2009, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Ola Ahlvarsson klev nyligen in som styrelseordförande i Nöjesguiden. Nu förvärvar han tidningen tillsammans med ett antal andra investerare. "Jag ser att det finns väldigt mycket att göra på tidningsidan", säger han.


Nöjesguiden grundades 1982 och är Sveriges största gratisutdelade nöjestidning. Nyligen hoppade chefredaktören Hannes Dukler av och lämnade plats för Margret Atladottir. Målet var att föryngra läskretsen.

Tidningens primära målgrupp, 18-35-åringar, saknar knappast alternativ om de vill ta del av nöjesmaterial. Ola Ahlvarsson vill därför bredda Nöjesguidens verksamhet.

- Jag har alltid gillat Nöjesguiden som produkt. Men jag ser att det finns väldigt mycket att göra på tidningsidan. Många har pratat om giftermålet mellan gamla och nya medier, men väldigt få har tagit de tankarna så långt som man skulle kunna. Målgruppen, urbana storstadsmänniksor, vill vi möta i fler dimensioner än bara papper och en sajt.

Som var då?

- Vi vill integrera eventen, vi vill följa med läsarna när de går till andra sajter, när de går på krogen, och så vidare.

Ett exempel är Nöjesguiden Navigator, en slags social gps.

- Du kommer att kunna se vilka som är och har varit på vilka krogar. Det blir som en underhållningskarta över Stockholm i realtid, vi tar tillbaka guidepositionen. Om du och jag är med, till exempel, så kan jag se att du sitter på Bistro Jarl just nu och att där finns även 31 andra som jag känner.

Nöjesguiden Navigator lanseras i slutet av februari, i samband med att tidningen delar ut sitt Stockholmspris.

Även Ola Ahlvarssons företag Result, LastFMs grundare Stefan Glaenzer, finansmannen Carl Palmstierna, samt ett par andra personer har gått in med pengar i Nöjesguiden.

Vad kostade tidningen?

- Det är hemligt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.