Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OKQ8 tillbaka i tv

Publicerad: 27 April 2007, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:06

OKQ8s reklamfilmsprofil Mackhammar är tillbaka i rutan. Med humor ska företaget visa på bredden hos sina mackar. På lördag börjar OKQ8s nya tv-kampanj att visas i TV4, TV4 Plus, TV3, TV6 samt ett antal nischkanaler.


- Det är en uppföljning på vår Mackhammar-film som rullade förra året. Filmen handlar om en kund som får problem på stationen. Den här gången vill vi lyfta fram vår bilvårdsserie, säger Gunnar Ericson som är marknadschef på OKQ8.

Reklamfilmen visas under 2,5 veckor, men kampanjen pågår i 4. Tv-reklamen kompletteras med direktreklam och annonser i fackpress, exempelvis Vi bilägare. Bakom kampanjen står reklambyrån Draft och mediebyrån Vizeum.

Filmen är företagets andra på kort tid. Den förra fokuserade på fastfood och sändes inför sportlovet.

- Historiskt har vi arbetat mycket med produkt och pris. Nu har vi sett över vår kommunikation och lägger allt fokus på stora kampanjer, både för att driva försäljningen och förändra profilen. Vi vill bli något modernare än vad vi uppfattas som i dag, säger Gunnar Ericson.

Företaget har därför, tillsammans med Hans Petter Lund, tagit fram en helt ny design för bensinmackarna. I Bergshamra står en pilotstation klar, och under året ska 30-40 stationer få en rejäl ansiktslyftning. Den röda och blå färgen från logotypen finns kvar och används i hög utsträckning, men nyanserna är justerade. Syftet har varit att få bort det vita, opersonliga intrycket från mackarna.

Stämmer det att förändringsarbetet kostar en halv miljard kronor?

- Pengar äskar man ju löpande, men det handlar i alla fall om flera hundra miljoner. Vi ska bygga om samtliga bensinmackar. Resten får ta form under resans väg.

Ledorden för arbetet är En rejäl mack, men det är ingen slogan som OKQ8 planerar att använda sig av i marknadsföringen.

- Det beskriver mer vad vi vill att kundens upplevelse ska innehålla. I marknadsföringen vill vi hålla kvar kärnan, vår bilistiska profil, men samtidigt visa på bredden. Vi kommer att rulla ut ett antal tv-kampanjer under året.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.