Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Oklara regler om sekretess vid annonsförmedling

Publicerad: 22 Februari 2001, 13:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

De juridiska spelreglerna för vad som gäller när annonsmaterial kommer i orätta händer är oklara.


Annonsörföreningens jurist Jan Fager vet inte exakt vilka sekretessregler som

gäller när en mediebyrå förmedlar annonser till medier.

- Vad som gäller är oklart. Men generellt ska man betrakta alla uppgifter i en

annons som sekretessbelagda. Min uppfattning är att mediet ska behandla

uppgifterna med största möjliga försiktighet, säger Jan Fager.

Försiktighet eller inte, det är ändå oklart eller inte vad som gäller om

information skulle läcka ut, vilket Media Edge misstänker har skett när en

annons med en kallelse till Ericssons bolagstyrelse sändes till Dagens

Industri. (se artikeln nedan). Frågan är om det finns juridiska möjligheter för

en annonsör som drabbats.

- Det kan det finnas. Det kan drabba annonsören om börskänslig information

läcker ut. Det kan drabba annonsören som i sin tur kan föra en process mot

mediet. Jag kan inte se att mediet inte är skadeståndskyligt, men jag har inga

regler att stödja mig på. Enligt min uppfattning är det mer en allmän princip.

Erik Alverlind, förbundsjurist för reklamförbundet, ser över reglerna, med

anledning av det misstänkta läckaget på Dagens Industris annonsavdelning.

- Eventuellt skulle det strida mot lagen om företagshemligheter. Det finns

också en insiderstrafflag, som gäller när man sprider information som är

intressant ur börsperspektiv. Det kanske också finns ett avtal mellan parterna

i sig.

Erik Alverlind har dock inte undersökt ärendet tillräckligt för att säga om

läckage från en annonsavdelningen skulle kunna vara ett lagbrott kan ha begåtts.

- Jag har inte hunnit göra bedömningen om det strider mot lagarna. Men det

finns en risk för att förtroendet för tidningen förstörs.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.