Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ökenguldets sponsorer drabbade av publikraset

Publicerad: 16 November 1999, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

TV3s stora helgssatsning Jakten på Ökenguldet skulle ge miljonpublik. Förra lördagen var programmet nere i 335.000 tittare. De drabbade huvudsponsorerna Jo-bolaget och Telia är ännu nyanserade i sina åsikter om programmet.


Hans Torslund är marknadschef för Arlas och Skånemejeriers samägda bolag

Jo-bolaget som marknadsför Del Monte som är en av huvudsponsorerna av Jakten på

ökenguldet. Hans Torslund har fått färre tittare än vad han hoppats på. Han är

besviken.

- Vi hade inte räknat med en miljon tittare, inte heller TV3 gav oss den

villfarelsen. Men vi hade hoppats på lite över 500.000 tittare i snitt, säger

han.

I december ska Hans Torslund mäta effekten av sponsringen.

- Då får vi se om program har varit

tillräckligt starkt och haft rätt

typ av tittare.

Annars säger han att Jakten på ökenguldet

har rätt profil för produkten.

- Del Monte är ett utländskt varumärke och här kopplas det till ett

utländskt program. Kopplingarna varmt-törst och guld-frukter tror vi

själva också är bra, säger han.

Henrik Enfors är som marknadsdirektör på Telia Infomedia Television, ansvarig

för varumärket Com Hem. Han ångrar inte att han blev sponsor för programmet.

- Om de snittar på runt 500.000 under de tio programmen så är det ändå värt vår

satsning.

Är du inte en snäll kund nu, som inte vågar klaga.

- Jo, men det fanns inte någon leveransgaranti i projektet.

Tia Jumbe

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.