Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ökade medieköp i januari

Publicerad: 2 Mars 2001, 14:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Trots mediernas klagomål på utebliven dotcomannonsering och trög början på året ökar nettoinvesteringarna i januari med 4,1 procent jämfört med samma period förra året. Fackpress stod för den procentuellt största uppgången med 54 procent. Det visar Institutet för Reklam- och Mediestatistiks, IRMs, senaste rapport.


Enligt IRMs sammanställning av nettoinvesteringarna i januari står dags-, fack-

och populärpress för de största ökningarna. Fackpress ökar med 54 procent till

146 miljoner kronor. Populärpress ökar med 15 procent till 32 miljoner och

dagspress som står för den klart största försäljningen bidrar mest till den

totala ökningen med sin ökning på 3,6 procent till 641 miljoner kronor.

Bio, radio och utomhus backar alla, medan tv ökar marginellt med 0,6 procent

till 230 miljoner.

Eva Wisten

Här är nettoförsäljningen januari i miljoner kronor jämfört med motsvarande

period 2000

(inom parentes procentuell utveckling)

Dagspress 641 (3,6)

Populärpress 32 (14,8)

Fackpress 146 (53,9)

TV 230 (0,6)

Radio 32 (-2,8)

Utomhus 47 (-11,9)

Bio 4 (-24,7)

Total 1,132 (4,1)

Källa: Institutet för Reklam- och Mediestatistik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.