Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ogilvy tar personal från konkursdrabbade JBAB

Publicerad: 29 Januari 2002, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Fyra konsulter går från konkursdrabbade DNG-ägda pr-byrån Jerry Bergström till Ogilvy PR. Dessutom följer vd Jan Westberg med till det nya bolaget.


Ogilvys pr-bolag minskade nyligen sin personal men nu anställer företaget igen.

Förra året slutade tre personer på Ogilvy Public Relations och nettosiffran blev minus en vid årets slut enligt Beata Pontén, idag vd men som på fredag ersätts av Jan Westberg. Beata Pontén går hon vidare till Ogilvys Brand Equity-avdelning där hon blir strategic director.

Bakom neddragningarna ligger ändrat fokus från teknik och marknadsföring till corporate branding, ir och public affairs, enligt henne. Och det är också till de senare områdena som fyra konsulter från Jerry Bergström, JBAB, har rekryterats.

Varför blev det aktuellt att rekrytera personal nu?

- Under 2001 har vi ändrat fokus. Vissa områden har vi helt och hållet lagt ner och andra satsar vi på, säger Beata Pontén.

När personalen ska börja är dock inte beslutat.

- Det blir förmodligen i dagarna. Men det är inte hundra procent klart.

Varför rekryterar ni från konkursdrabbade JBAB?

- Jag måste få bekräftelse på ett par saker innan jag kan säga hur och varför detta har gått till.

Hade ni ett bra erbjudande till personalen på JBAB?

- Absolut. Men jag kan inte säga mer nu.

På Jerry Bergström jobbar vd Jan Westman som bäst för att driva verksamheten vidare. Dock bara fram till fredagen då han intar samma position på Ogilvy pr.

- Det känns mycket bra, säger han om jobbytet.

Lika bra känna inte det dagsaktuella uppdraget. Försöken att rädda JBAB har dystra framtidsutsikter enligt honom själv.

- När vi talades vid för en vecka sedan var jag optimistisk över att vi skulle klara av att driva verksamheten vidare. Nu är jag mindre optimistisk, säger Jan Westman.

Han är medveten om att personalen tittar på andra erbjudanden.

- Vad jag vet har varje individ talat med olika intressenter, både enskilt och tillsammans med oss i företaget.

Har någon i personalen slutat, eller sagt att man tänker lämna företaget?

- Ingen har kommit så långt att man sagt att "nu går jag". Jag vet att flera har diskuterat och många har haft andra kontakter.

Vilka andra företag än Ogilvy är intresserade?

- Det kan jag berätta mer om i eftermiddag. Inte nu.

Vad händer nu med JBAB?

- Under veckan har vi varit i kontakt med olika intressenter. De har varit intresserade av hela företaget och de enskilda medarbetarna. När det gäller företaget är det konkursförvaltaren som är ansvarig.

Vad tror du om utsikterna att rädda JBAB?

- Det är svårt. Tiden går. Vi är beroende av tempot i detta, kunderna kan inte vänta. Om man tittar på det koncept vi har och de individer som jobbar här är chansen mindre att det håller ihop vartefter tiden lider.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.