Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ogilvy startar tidningsavdelning - men fortsätter permittera

Publicerad: 9 November 2001, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Kommunikationsjätten Ogilvy startar en ny avdelning för kundtidningsproduktion, Ogilvy Publishing. Fem nya personer anställs till avdelningen. Samtidigt ska målet att minska personalstyrkan med 26 personer i år hållas.


Ingen av de fem personer som ska driva Ogilvy Publishing tas från befintlig

personalstyrka inom Ogilvy. Istället anställs helt ny personal.

- Tidningsverksamhet är speciell och det går inte att bara ta in en

reklamformgivare eller reklamskribent. Det behövs specialistkunskap, säger Lars

Blomberg, vd Ogilvy Group Sweden.

Ogilvy Publishing ska vara operativt från januari eller februari nästa år. Chef

för verksamheten blir Anna-Lind Lewin, tidigare creative director på

kundtidningföretaget Magazine. Hon får hjälp av ytterligare fyra personer,

varav tre är klara idag.

Lars Blomberg räknar med att personalstyrkan på Ogilvy Publishing fördubblas

inom snar framtid.

- Vissa av våra kunder har frågat varför vi inte kan erbjuda den här typen av

tjänster och när vi kommit igång ska vi succesivt hjälpa fler och fler. Och då

behöver vi mer personal.

Men fortfarande ska 26 personer bort i år?

- Ja. Man måste både gasa och bromsa för att ta sig framåt. Det går inte att

bara bromsa. Tidningsverksamheten har funnits på vår, och våra kunders,

önskelista länge och nu har vi möjligheterna att dra igång den.

Men hur går det egentligen ihop? Samtidigt som många måste sluta startar du en

ny avdelning?

- I och med detta säkerställer vi arbetstillfällen inom företaget.

Tidningsavdelningen ska använda resurser från andra avdelningar och deras

beläggning kommer att öka. Men målet att minska med 26 personer i år mot förra

året står fast.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.