Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ögat vill synas med ny grafisk profil

Publicerad: 2 April 2002, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Optikerkedjan Ögat med 30 butiker i Sverige vill med en ny grafisk profil stärka varumärket och ta nya marknadsandelar.


- Vi insåg att vi inte hade en enhetlig linje i vårt grafiska material och att det var det något vi behövde jobba med, säger Anitta Kaihu som är marknadschef på Ögat.

Omprofileringen omfattar allt från logotype till brevpapper och butiksmaterial. Den nya logotypen kommer att visas i en kampanj i TV4 som kör igång nästa vecka. Efter det fortsätter kampanjen i dagspress.

- Tv är ett viktigt medium för att stärka varumärket. Vi har märkt tydlig förändring från föregående perioder när vi har kört i tv. Jag kan inte ange någon exakt siffra eftersom vi inte har gjort några mätningar, säger Anitta Kaihu.

- Vi kommer dock att göra en mätning i slutet av året för att se hur vårt varumärke uppfattas, säger Anitta kaihu.

Ögats nya grafiska material har tagits fram av Stockholmsbyrån Studio//FL och har enligt Anita Kaihu i runda slängar kostat mellan 100.000 och 200.000 kronor.

Hur mycket Ögat lägger på marknadsföring vill inte Anitta Kaihu berätta, men säger så pass mycket att det rör sig om cirka 7 procent av omsättningen.

Tyngdpunkten för Ögats marknadsföring är lagd på dagspress och tv men även dr används till befintliga kunder.

Ögat har en intern reklambyrå. Vid medieköp konsulterar Ögat Mediaedge CIA.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.