Nyheter
Odd Scouts fixar trafiken - andra byråer gör "fel saker"
Publicerad: 8 september 2008, 05:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Reklambyrån Odd Scouts anser att ingen byrå förutom de själva erbjuder kunderna bättre hemsidor med mera trafik. Och därmed ökade intäkter till kunderna. Men någon egen hemsida har inte byrån.
Rvd
Rolf van den Brink
Mats Thomasson, vd, Martin dos Santos, ad och Fredric Thunholm, copy. - Vi tycker andra webbyråer och reklambyråer gör fel saker. Att öka varumärkespreferens är säkert jättebra på lång sikt. Men vi vill göra saker som leder till ökad försäljning direkt. Varumärkesbyggande reklam kostar pengar. Det vi gör genererar pengar, säger Odd Scouts copy Fredric Thunholm.
Han anser att webbyråer inte kan driva trafik till hemsidor.
- Kunderna köper en kampanj hos webbyrån och vaknar upp med 700.000 kronor brända och 32 klick på hemsidan.
Byrån ägs till hälften av Cabomba Brothers, som gick in med kapital vid starten. Den ska under hösten expandera från tre personer till sju och öka byråintäkten från 3-4 miljoner kronor till 8 miljoner kronor år 2009.
Det huvudsakliga erbjudandet består i att förbättra kundernas hemsidor och driva trafik till dem.
- Vi tror att den som har en hemsida som underlättar avslut och är bra att driva trafik dit, är den som kommer att lyckas bäst. Det kan låta larvigt i teorin, men det räcker med en minut vid en dator för att fatta hur jungfrulig mark det fortfarande är.
Fredric Thunholm tror att det finns mycket pengar att hämta.
- Frågar man kunderna vad som är viktigast, säger de flesta webben. Frågar man hur mycket de lägger på hemsidan får man en chockerande låg siffra.
Fredric Thunholm ser ingen konkurrerande byrå.
- De som jobbar resultatfokuserat brukar göra så sjukt tråkiga saker och de som gör konventionell reklam verkar i en annan bransch. Jag vet inte om vi är en action marketing-byrå med humor eller en reklambyrå som brinner för avslut. Kanske lite som om Monty Python och McKinsey skulle träffas på en vitvarumässa och börja snacka om åf-marginaler.
Och hur har ni det med er egen hemsida?
- Eh, det är lite si och så med den.