Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

... och Kappahl klimatkompenserar sin dr

Publicerad: 29 April 2008, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Kappahl vill göra sin direktreklam miljövänlig. Nu väljer de att klimatkompensera all direktreklam via Postens miljöanpassade direktreklamerbjudande.


För en dryg månad sedan började Kappahl ta betalt för plastpåsarna för att få kunderna att använda samma påse flera gånger. Nu vill de även göra sin marknadsföring mer miljövänlig genom att välja Postens miljöanpassade direktreklam.

- Vi är först ut bland de stora företagen med att välja miljöanpassad direktreklam. Det är viktigt för oss att försöka anpassa verksamheten till att bli så grön som möjligt, säger Ann-Marie Heinonen, miljöchef på Kappahl.

Den adresserade direktreklamen transporteras med tåg som uppfyller Bra Miljöval, enligt kraven från Svenska Naturskyddsföreningen. Utsläppen som transporterna orsakar, beräknas och redovisas av Posten i en miljövarudeklaration. Dessa utsläpp kompenseras sedan genom att de klimatneutraliseras.

- Sedan investerar vi motsvarande belopp i ett projekt i Kina, som är utvalt och kontrollerat av FNs klimatfond, som ersätter kolkraft med vindkraftverk.

Extakt hur mycket dyrare den miljöanpassade direktreklamen blir är svårt att säga, enligt Ann-Marie Heinonen.

- Men det handlar om ungefär ett öra per utskick.

Vore det inte mer miljövänligt att välja bort direktreklam helt?

- Så är det givetvis. Men vi skickar i huvudsak adresserad direktreklam och jag tror att kunderna skulle sakna utskicken om vi helt helt slutade med dem.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.