Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

...och här är nya City

Publicerad: 29 Augusti 2008, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:41

Inga utrikesnyheter, högre papperskvalitet och olika teman för de olika dagarna. Det hoppas Mikael Nestius ska leda till högre räckvidd.


Måndagen kan ses som slutet på ett sex år långt gratistidningskrig. Att tre tidningar var minst en för mycket var de flesta överens om. Schibsted kastade in handduken först, då Punkt SE skrotades. Nu går alltså City ned till tredagarsutgivning och Metro blir den enda dagliga nyhetsdriva gratistidningen i Stockholm.

- Vi utvecklar den produkt vi började med i våras och gör mindre dagsaktuella nyheter och mer material till våra Stockholmssidor. Vi gör ett större temablock och lyfter fram nöjesnyheterna tidigare i tidningen, säger han.

Nya City, onsdagsutgåvan City blir tematisk. Måndagsutgåvan kallas City-Liv, på onsdagar heter den City-Trend och torsdagar City-Helg. Samtidigt går man upp i papperskvalitet, till 52 gram. Förändringen kommuniceras med egenannonser, men inget "stort på stan", säger Mikael Nestius.

Hur lång tid tar det tills läsarna märkt av förändringen?

- Vi gjorde en läsarundersökning efter den dramatiska omgörningen i våras. Då sa 35 procent av gratistidningsläsarna att de märkt att tidningen var omgjord. Folk är inte så uppmärksamma som man tror. Men i och med att vi går upp i papper blir det en annan känsla.

Nya krig och andra internationella nyheter kommer att passera obemärkta i City. Utrikesnyheterna försvinner helt.

- Ja, om det inte är riktiga breaking news som ett nytt Irakkrig. Men även då ska vi försöka hitta en lokal koppling.

Hur påverkar den långsammare utgivningen räckvidden?

- Svårt att säga, men i början tror jag inte att det påverkas så mycket. På längre sikt hoppas jag att vi kan öka den eftersom tidningen lever längre. Vi kommer nog få olika räckvidd de olika dagarna.

Citys övriga editioner, samt webben, påverkas inte av relanseringen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.