Gå direkt till textinnehållet

Occasion och PS Communication går ihop

Marie Lasota blir vd för PS Occasion, medan Mattias Trotzig blir arbetande styrelseordförande.

De forna rivalerna Occasion och PS Communication slås ihop till en byrå.

Den sammanslagna byrån får namnet PS Occasion och beräknas omsätta 200 miljoner kronor i år. Occasions grundare Mattias Trotzig blir arbetande styrelseordförande i det nya bolaget, medan PS Communications vd Marie Lasota blir vd.

Det är framför allt två anledningar till att de två eventbyråerna går ihop, berättar Marie Lasota.

– Vi gör det här med våra kunder i fokus och vi vet att hela vår bransch vill och behöver förnya sig. Självklart kommer vi jobba vidare som vanligt, men parallellt kommer vi titta på nya erbjudanden för att möta våra kunders utmaningar på allra bästa sätt. Redan nu har vi till exempel ett starkt fokus på hållbarhet och vi ser fram emot att ta oss till nästa nivå gällande det, säger hon och fortsätter:

– Vi gör det även för våra anställda. Alla kämpar om de bästa talangerna och med en större byrå med större ambitioner kommer även en spännande framtid. Vi tror att vi tillsammans kan ta upplevelsekommunikation till nästa nivå.

Enligt uppgifter till Dagens Media köper Occasion konkurrenten PS Communication för cirka 27 miljoner kronor.

Mattias Trotzig vill dock inte bekräfta uppgifterna.

– Köpeskillingen är sekretessbelagd. Det är en gemensam fusion där jag blir huvudägare. De nyckelpersoner som är delägare i PS blir också partners i den nya gemensamma organisationen och delägarna från Occasion kvarstår, säger han.

Mattias Trotzig kommer att få en ägarandel på 60 procent i den nya byrån, medan Marie Lasota äger 10 procent. 

– Jag kommer att bjuda in nya nyckelpersoner att bli delägare i den gemensamma organisationen. Planen är att bland annat alla i ledningsgruppen kommer att bli partners, säger Mattias Trotzig.

Blir det fler förändringar i ledningen?

– Alla nyckelpersoner från respektive byrå kommer att ha framträdande roller i den nya organisationen.

PS Occasion kommer efter sammanslagningen att ha cirka 60 medarbetare. Byrån har bland annat jobbat med kunder som Clas Ohlson, Scania, och Tele2.

– De kunder som vi pratat med har varit positiva. Våra kunder har nya utmaningar jämfört med några år sedan och med ett större PS Occasion finns förstås möjligheten att fördjupa och förlänga våra samarbeten. Kundkrockarna är från vårt perspektiv små eller obefintliga, säger Marie Lasota.

Knut och Perfect Noise gick nyligen ihop – kommer vi att få se fler liknande affärer? Har det blivit viktigare att vara stor?

– Stor är inte alltid lika med bäst, men det skapar förutsättningar för att tillsammans med kunderna titta på hur vi ska ta oss an morgondagen tillsammans. En viss storlek gör att vi kan vara med och driva utvecklingen i motsats till att avvakta och se vad som ska hända. Sedan är branschen relativt fragmentariserad där vi ser ett behov av någon som stakar ut vägen framåt. Vi vill gärna gå längst fram i ledet, säger Mattias Trotzig.

Vad är planen framåt?

– Det är relativt enkelt att slå ihop två byråer, men det är nu det riktiga jobbet börjar. Vi ska mixa ihop två vinnarkulturer och få ut något ännu starkare ur det. Jag tror viktiga faktorer är att fokusera hårt på idéer och hantverket, att vara lyhörda för våra kunder och deras utmaningar samt se till att ha riktigt kul hela vägen. Lust bygger framtiden, säger Marie Lasota.

PS Communication Sweden gjorde 2017 ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor och hade en omsättning på 158 miljoner kronor. Occasion omsatte samma år 111 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 0,9 miljoner kronor. Enligt Mattias Trotzig omsatte Occasion förra året cirka 110 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på cirka 5 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2019-01-25 07.29

Dela artikeln: