Oatly brädar konkurrenterna – trots lägst medieköp

Yougov visar att Oatlys buzz-poäng landar på index 21,6, vilket motsvarar en ökning på 3,1 poäng i jämförelse med samma period förra året. Bland mejeribolagen minskar istället buzz-värdet för samtliga.

Foto: AD: Daniel Augustsson

Oatly har en stark ställning bland människor under 40 år. Det visar Yougovs varumärkesranking.

I jämförelse med konkurrenterna – mejeribolagen Arla, Skånemejerier, Valio och Norrmejerier – lägger havredrycks-tillverkaren Oatly minst pengar på reklam. Mellan Oatly och Arla, som är en av Sveriges största annonsörer, skiljer sig medieinvesteringarna åt med nära på 256 miljoner kronor brutto under perioden januari-september i år.

Trots det har Oatly klart mycket högre buzz-värde än mejeribolagen i målgruppen människor under 40 år. Det enligt Yougovs varumärkesranking.

I den senaste datan från Yougov landar Oatlys buzz-poäng på index 21,6, vilket motsvarar en ökning på 3,1 poäng i jämförelse med samma period förra året. Bland mejeribolagen minskar istället buzz-värdet för samtliga.

Arlas buzz-värde ligger exempelvis på index 18,2, vilket motsvarar en minskning på 9,3 poäng i jämförelse med samma period förra året.

Detta trots att Arla i slutet av sommaren lanserade sitt nya reklamkoncept där man påminner konsumenterna om att “bara mjölk smakar mjölk”. Kampanjen kan ses som en känga till de bolag vars ambition är att ersätta svenskarnas mjölkkonsumtion med växtbaserade alternativ – såsom Oatly.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 46.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-15 14.08Uppdaterad 2018-11-15 14.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: