Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nytt vitvarumärke lanseras i Sverige

Publicerad: 27 januari 2009, 12:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:23

Den svenska vitvarutillverkaren Askos produkter är välkända utomlands men har inte sålts i Sverige. Nu är det dock dags för lansering och Valentin Byhr, Mediacom och Star PR är byråerna som ska göra Asko till ett namn också på hemmamarknaden.


Asko Appliances hette tidigare Asko Cylinda men bytte namn förra året. Orsaken till namnbytet är att Asko inte äger namnet Cylinda. Det tillhör Elektroskandia och har sina rötter från tiden då både Asko och Cylinda ingick i ABB-koncernen. Asko kommer även fortsättningsvis att sälja sina produkter till Elektroskandia under Cylinda-varumärket.

- Vi har jobbat hårt under hösten och har nu skaffat oss distribution hos Elon, Elkedjan, Elstar och Hemexperten. Vi är ett premiumvarumärke och har därför valt att finnas hos fackhandeln, säger, Göran Martinsson, försäljningschef på Asko.

Asko har i veckan börjat samannonsera med distributörerna men har inga planer på att dra igång någon större mediekampanj för att sätta det nya varumärket.

- Vi har valt att tillsvidare synas tillsammans med våra distributörer och på utvalda mässor. Tillsammans med Elkedjan syntes vi till exempel förra torsdagen med halvsidor i landets 70 största dagstidningar.

Behövs det inte ett rejälare avstamp än så?

- Vi försöker vara så kostnadseffektiva som möjligt. Kriget om konsumenten avgörs ute i butik och det är där vi ska vara starka med välutbildad personal hos återförsäljarna.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.