Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nytt TV4-paket ska slå mot satellit-TV

Publicerad: 16 September 1999, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

I morgon presenterar TV4 lokalt sitt nya storstadspaket. Annonspaketet ska konkurrera med TV3, Kanal 5 och tidningspaketen Skånemax, Citypaketet och Impact. För första gången samarbetar också TV4 riks och lokalt om annonsörerna.


Att TV4 lokalt nu går ut och erbjuder annonsörer ett särskilt storstadspaket är

en känslig fråga för TV4. Storstäderna är gräddan av annonsmarknaden och

kannibaliseringsrisken för TV4 är överhängande.

- Minst 50 procent av all reklam ligger i storstäderna, så det finns otroligt

mycket pengar att tjäna där. Men vi får ju inte konkurrera med riksfyran, det

gäller att ha en ordentlig koll på annonsörerna och förmedlarna så att de

väljer rätt, säger Peter Göthe.

Han tror att konkurrenssituationen går att undvika bland annat genom

prissättningen på det nya paketet.

- Om annonsörerna har två, tre städer till förutom storstäderna blir det för

dyrt att gå i storstadspaketet. Vi kostar 20 öre per kontakt, medan riksfyran

kostar 18 öre brutto. Däremot tror jag att riksannonsörer vill komplettera med

paketet eftersom bruset i storstäderna är så stort.

Storstadspaketet gäller sändningsområdena Stockholm, Göteborg och Skåne där TV4

lokalt kan nå 3,4 miljoner människor, 41 procent av Sveriges befolkning.

- Vi slår mot det invanda begreppet satellituniversum som TV3 och Kanal 5

försökt få förknippat med storstadsområdena. Tillsammans kommer de två

kanalerna bara att ha 65 procent av vår täckning i storstäderna, säger Peter

Göthe, försäljningschef på TV4 lokalt.

Storstadspaketet erbjuder 2,6 miljoner kontakter under två till tre veckor,

eller 75 GRP (bruttoräckvidd). Reklamfilmernas placering bestäms av

stationerna, men minst 60 procent gäller garanterad placering i så kallad prime

time, bästa sändningstid. Dessutom gör ett samarbete mellan TV4 riks och lokalt

att reklamfilmerna kan dyka upp var som helst i TV4:s tablå och inte bara i

samband med de lokala sändningarna.

I morgon börjar TV4 riks och lokalt att sälja storstadspaketet som kostar

525.000 kronor.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.