Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt nummer av Dagens Media

Publicerad: 20 maj 2009, 07:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

I nya numret av Dagens Media kan du bland annat läsa ett stort Norden-special, om Schibsted-chefen Rolv Ryssdals och de andra stora mediejättarnas utmaningar, om hur finanskrisen har slagit mot Island och landets största reklambyrån Ennemm, om reklamköparnas nordiska arbete. <b>Läs rubrikerna på Dagensmedia.se</b>.


Ur innehållet i Dagens Media nummer 10, 2009:

• Saabs reklamcomeback hyllas av experterna - och medierna stöttar biljätten genom att ge kraftiga rabatter på reklamutrymmet.

• 10 av Sveriges största annonsörer berättar om sina strategier under krisåret 2009.

• Special om tidningen Metro: överger 13 orter och jagar nya intäkter, intervju med Pelle Törnberg om USA-affären, analys av Stefan Melesko.

• Hemliga miljoner till Aftonbladet - fyrdubblar abonnemangen men vägrar uppge vem som köper tidningarna.

• Debatt: Björn Rietz om varför Reklamförbundet byter namn och Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer, om hur okunskapen om självreglering kan leda till nya lagar.

• Stort Norden-special:- Island reser sig ur ruinerna - intervju med Hallur Baldursson, styrelseordförande i Islands största reklambyrå Ennemm, som 2007 omsatte 120 miljoner kronor.- Kampen hårdnar - så in i Norden. Genomgång av hur de olika medierna har klarat sig i de olika nordiska länderna.- Svettig start för Ryssdal - Schibsteds, Bonniers och Sanomas utmaningar i det nya medielandskapet.- Print har tagit mest stryk - "Lägsta siffrorna vi sett".- "Stora nationella olikheter" - tre nordiska marknadsdirektörer om hur det är att göra nordisk kommunikation.- Mediebyråernas Norden-fajt - Carat toppar med 6,6 miljarder kronor i intäkter.

• Studenten - annonsörerna laddar för köpfesten som är värd 1,5 miljarder kronor.

• 7-Elevens lyckade Iphone-test - 3000 laddade ner applikationen helt utan marknadsföring.

• ADTV, som erbjuder tv-reklam i 250 butiker, förhandlar med Swedish Match som vill göra tv-reklam i butikerna.

• Inkassobolagen skär guld i krisen - "Dagspress viktigt för varumärkesbyggande".

• Nytt moment i Dagens Media: Reklamspanarna med Rolf van den Brink. Tre experter och gästtyckaren Unni Drougge tycker till om aktuell reklam.

• Den splittrade målgruppen - så når du dagens ungdomar.

• Radion nere på bottennivåer - och MTG skyller lyssnartappet på SBS.

• Bonnier och Schibsted ger sig in i båtsegmentet - tar upp kampen med LRF Media.

• Reklam-tv-kanalernas alla sommarsatsningar - TV4 kör med nya egenproduktioner, Kanal 5 väljer en helt annan strategi.

• Event ökar kraftigt - men för festfixarna är det fortsatt trögt.

• TV4 Sverige slår försäljningsrekord - siktar på en halv miljard i intäkter.

• Niclas Fröbergs Tre Kronor startar bolag i Malmö ihop med reklambyrån Kär & Galen.

• Intervju med Anders Collin, tidigare markandschef på MQ, som byter kostym.

• Tips - så lyckas du med din kundtidning.

• Hur tänkte du nu Krister Karjalainen, nordisk webbchef för Arla, som förevigat Arla-kossor i 28 olika poser.

Har du synpunkter, idéer eller tips - kontakta Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun på fredrik@dagensmedia.se eller 08-545 222 05.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.