Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nytt nummer av Dagens Media

Publicerad: 3 juni 2009, 10:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

I nya numret av Dagens Media kan du läsa en stor special om internet och digital marknadsföring med anledning av att det den här månaden var 25 år sedan det första svenska datanätet anslöts till internet.Vi kartlägger även den stora byrådöden som ritar om reklambyråkartan i Sverige. Hittills har 19 byråer med en omsättning på 335 miljoner kronor gått omkull.Dessutom publicerar vi hela listan på samtliga medarbetare som lämnar Aftonbladet - totalt 76 personer. <b>Läs om hela innehållet här.</b>


Ur innehållet i Dagens Media, nummer 11, 2009:

• Byrådöden ritar om kartan - 19 reklambyråer med en gemensam omsättning på 335 miljoner kronor har tvingats omkull.

• Lista över samtliga 76 medarbetare som lämnar Aftonbladet.

• Kritiken mot SVT:s påstådda formatstöld växer - "SVT har ambitionen att vara Sveriges bästa beställare men agerar som den sämsta".

• INTERNET 25 ÅR I SVERIGE:- Intervju med dataingenjör Ulf Bilting som anslöt det första datanätet till internet i juni 1984.- Investeringarna på internet har ökat med 2300 procent på tio år.- Comeback för utskällda e-postreklamen.- "Okunskapen är ganska stor" - marknadscheferna om hur deras arbete och yrkesroll har förändrats med internet.- Sökandet efter annonser har fördubblats på sju år.- C2C, copyleft och upload - fem experter berättar om morgondagens digitala medielogik.

• Partiernas marknadsföringsstrategier, medieval och byråer inför EU-valet och riksdagsvalet - sociala medier får en avgörande roll i kriget om väljarna.

• Anders Forssten, marknadschef på Max, berättar om varför Max för första gången någonsin går om McDonalds i preferens.

• Bensinbolagens kamp om kunderna inför sommaren - OKQ8 och Preem biffar upp marknadsföringen och söker nya positioner.

• Rock 'n' roll för miljoner - stor artikel om music brandning och hur spritmärket Bacardi fick pr till ett värde av hundratals miljoner kronor.

• En spikrak succé - så lyckade spikmattan bli en stor försäljningsframgång i Sverige.

• Läkerol rullar ut sin största reklamsatsning någonsin med siktet inställt på en föryngrad målgrupp.

• Dagens Medias nya krönkör Jonathan Salem Baskin: "This shampoo makes me cry".

• Eurocard kommunicerar säkerhet med kort omgivna av röda laserlarm.

• Årets reklamtrend - talande djur.

• Bottenbetyg för LO:s kampanj i Sveriges Bästa Reklam.

• Högtryck för Semester-Sverige - vitt skilda strategier när städerna slåss om sommarfirarna.

• Priserna på sporträttigheter skjuter i höjden - nu handlas de för 50 procent mer än tidigare.

• Carlsberg bygger egen mediekanal i form av en sociala medier-plattform.

• Inget mörker i biosalongerna - digitaliseringen lyfter SF:s reklamförsäljning.

• De är krisens vinnare - Lag & Avtal, Arbetarskydd och Miljöaktuellt ökar räckvidden kraftigt och håller uppe annonsförsäljningen.

• Starcoms vd Johan Sjökvist möblerar om på byrån.

• 5 frågor till Jens Jermiin, nordisk marknadsdirektör på Coca-Cola som testar en ny ersättningsmodell för reklambyråer som kan komma till Sverige nästa år.

• Pr-byråerna tappar i vinst - resultatet för 16 byråer backar med 10 procent.

• Hon tog Sveriges tuffaste jobb - intervju med FRA:s första informationschef.

• Karriär: Så stressar du av under semestern.

• Hur tänkte du nu Niklas Nilsson, försäljningschef på Bonnier Publications, som enligt bilder som nått Dagens Media säger nej tack till reklam.

Har du synpunkter, idéer eller tips - kontakta Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun på fredrik@dagensmedia.se eller 08-545 222 05.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.