Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nytt bolag säljer SJ som annonsplats

Publicerad: 3 Augusti 1999, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

SJ startar bolaget XpoMera i Malmö den 1 september. Bolaget ska ta sig an SJ som medieplats. Via XpoMera ska annonsörer som vill vara rikstäckande erbjuds allt från reklamplats till event på stationerna.


XpoMeras affärsidé är att erbjuda annonsören att vara med från att resenären

köper biljett, väntar på stationen och åker på tåget. Till exempel ska det

finnas möjlighet att anordna event, både på stationerna och tågen.

- Det kan vara allt från GB som bjuder på glass, visning av nya bilmodeller och

provliggning i Hästens Sängar, förklarar Ola Kronqvist, marknadschef för

XpoMera.

- Den genomsnittlige X2000 resenären tillbringar 3-4 timmar på tågen, vilket

ger annonsören möjlighet till en djupgående kommunikation med kunden om den

genomförs på rätt sätt.

Idén till det nya bolaget XpoMera föddes i en affärsidétävling som SJ anordnade

i våras. Ola Kronqvists förslag om ett externt bolag som effektiviserar och

utvecklar SJ:s annonsutrymmen vann, och det nya projektet dras igång på allvar

den 1 september.

- Dels slår vi samman de gamla annonsplatserna som SJ erbjuder:

stationsskyltar, stations-TV och den reklamfinansierade tidningen Kupé. Dels

erbjuder vi nya möjligheter i form av event, säger Ola Kronqvist.

- XpoMera har redan genomfört det första försöket med event på tågen. Det var

företaget C-Technologies som lät resenärer prova produkten C-Pen på tågen och

samtidigt delta i en tävling med pennan som vinst.

XpoMera består av tre delägare förutom SJ som går in med riskkapital, hur

mycket är ännu under förhandling. Ola Kronqvist har tidigare arbetat inom SJ,

men har sagt upp sig inför starten av XpoMera. Försäljningschef blir Niclas

Swahn som tidigare jobbat för Resespecialisterna och Hans Stenqvist från

Nöjesguidens ekonomiavdelning blir VD på bolaget som beräknar omsätta 25

miljoner kronor i år.

Priser på annonspaketen är ännu inte fastsatta, men kostnaderna kommer att

ligga i nivå med annonsering på flyget och utomhus.

Tidigare har SJ:s försäljning av annonsutrymmen skötts av företaget Display i

Umeå.

XpoMera riktar primärt in sig på att sälja SJ:s utrymmen, men intentionen är

att även lägga bud på annan verksamhet inom resebranschen och även inom kultur-

och fritidssektorn.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.