Nylansering av svenska Home TV

Några av de titlar som finns i Home TV:s utbud.

Svenska Home TV tog en paus 2009, då marknaden inte var redo för video on demand. Nu lanserar man sin nya streamingtjänst - och har ingenting emot att leva i skuggan av jättarna.

Svenska Home TV var först i Norden med att erbjuda video on demand redan år 2006. Det visade sig vara för tidigt och verksamheten tog därför en paus 2009. 

Nu när bland andra Netflix banat vägen för streamingtjänster för film och serier är det dags för en nylansering av Home TV, och ägarna hoppas på en snabb tillväxt. 

Bakom Home TV står entreprenören och finansmannen Gunnar Mannerheim och filmveteranen Charles Aperia, med över 40 års erfarenhet från filmbranschen.

– Netflix går ju väldigt bra just nu, och som jag ser det gäller det att haka på trenden. Vi är såklart små i jämförelse, men det kan gå väldigt bra att leva i skuggan av de stora, säger Gunnar Mannerheim till Dagens Media. 

Istället för att försöka konkurrera med Netflix, vill Home TV bli ett komplement, förklarar han. 

– Visst kommer det bli en utmaning, men vi försöker hålla kostnaderna inom kontroll och köpa in så bra filmer som möjligt. När vi har kommit en bit framåt kommer vi eventuellt ta in fler delägare.  

Home TV innehåller både filmer och serier, men störst fokus ligger på film. Tillflödet av nya titlar är ständigt, varje vecka tillkommer mellan 30 och 50 stycken. 

Gunnar Mannerheim säger att Home TV bland annat utmärker sig genom att man har en hel del äldre titlar i biblioteket. 

– På så vis tror jag att det främst är de över 50 som kommer lockas till Home TV. Men samtidigt har vi innehåll för alla målgrupper. 

I samband med nylanseringen satsar Home TV även på att etablera sig i Norge. 

– Vi sitter i samtal kring det just nu, och för bland annat diskussioner med några av de stora telekombolagen. Det finns en chans att vi gör en deal med någon av dem. Det är mycket förhandlingar som pågår just nu. En annan business ligger i att sälja filmer till konkurrenter, säger Gunnar Mannerheim. 

Vilken är er målsättning?

– Vi har sagt att vi inom två-tre år ska vara uppe någonstans mellan 500 000 - 1 000 000 tittare. Det målet kör vi hårt mot. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-02 10.32Uppdaterad 2018-11-05 09.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: