Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Nyhetsbolagets brakförlust: 117 miljoner

Förlusten för Nyhetsbolaget – med nyhetskanalen TV4 News – skenar, kan Dagens Media berätta.


Publicerad 2013-04-22 07:47
Uppdaterad 2015-12-06 13:46

Ämnen i artikeln:

Åsa Tillberg

Dela artikeln:

I måndags tillträdde Åsa Tillberg som vd för Nyhetsbolaget.

På tisdagen mötte hon stora delar av personalen i TV4-husets restaurang. Det tydliga budskapet: Nyhetsbolaget går med förlust. Det måste rättas till.

Dagens Media kan berätta att förlusten för Nyhetsbolagets första år – helåret 2012 – landar på 117 miljoner kronor, inklusive nyhetskanalen TV4 News.

Det är mer än den budgeteraede förlusten. Nu väntar omfattande åtgärder för att vända de illröda siffrorna till svarta.

– Att Nyhetsbolaget går med förlust är något som jag måste börja jobba med direkt, eftersom bolaget blöder, säger Åsa Tillberg till Dagens Media.

Exakt hur det ska gå till är ännu för tidigt att gå in på. Åsa Tillberg spenderar nu stora delar av sina dagar med möten med medarbetarna för att bilda sig en tydlig bild av verksamheten.

Åsa Tillberg kan inte utesluta personalneddragningar framöver. Samtidigt säger hon att det inte finns några konkreta planer på det i nuläget.

– Ingen affärsdrivande verksamhet kan utesluta förändringar av bemanningen. Men det finns inga sådana beslut fattade nu, säger Åsa Tillberg.

Nyhetsbolaget, TV4-gruppens produktionsbolag för nyhetsmaterial och samhällsjournalistik, bildades vid årsskiftet 2011/2012. Då flyttades över 400 journalister från TV4 till Nyhetsbolaget. Från start fanns ett sparkrav på 50 miljoner kronor över två år.

24 januari 2012 lanserades TV4 News, Sveriges enda 24-timmarssända nyhetskanal, som Nyhetsbolaget producerar materialet till.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.