Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nye Röda Kors-chefen: ”En utmaning”

Publicerad: 19 Maj 2010, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Andreas Jansson, ny kommunikationschef på Röda Korset, ser fram mot utmaningen att städa undan arvet efter Johan af Donner.


Av 300 sökande till tjänsten som ny kommunikationschef för Röda Korset föll valet på Svenska Spels dito, Andreas Jansson.

– Jag är väldigt glad för jag ville väldigt, väldigt gärna ha det här jobbet. Jag känner väldigt starkt för Röda Korsets verksamhet och var oerhört lockad över att få vara en del av det de uträttar, säger han till Dagensmedia.se.

Samtidigt ligger det ju en utmaning framför dig, med tanke på historien.

– Ja, och det är jag medveten om. Det har varit en svår tid för Röda Korset och det har förstås påverkat organisationen men nu är det dags att ta Röda Korset vidare och lämna det här bakom.

Hur gör man det?

– Det ska vi fundera på, mina kolleger, efter att jag tillträtt men jag tror helt enkelt att det handlar om att visa allt det som Röda Korset åstadkommer, den viktiga roll de spelar och kommunicera smartare kring det. Det finns inga tricks eller genvägar om man vill få folk att engagera sig i organisationen.

Ett statligt spelmonopol och en ideell välgörenhetsorganisation – skilda världar?

– Det finns likheter och det finns olikheter men jag är nog en person som finner mig ganska väl tillrätta så länge jag har bra människor runt mig och meningsfulla arbetsuppgifter. Det hade jag på Svenska Spel och det får jag också på Röda Korset.

Andreas Jansson tillträder sin tjänst på Röda Korset den 1 juni.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.