Gå direkt till textinnehållet

Nya turer i cykelavtalet

Jonas Eliasson, förvaltningschef på trafikkontoret räknar med att även den nya upphandlingen kommer dra ut på tiden.

Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Stopp för Clear Channels lånecyklar – ytterligare förlängning av cykelavtalet går emot lagen.

Turerna kring de nya cykelavtalen har varit många. I somras kom förvaltningsrätten fram till att upphandlingen ska göras om, eftersom avtalstiden är för lång.

LÄS MER: Senaste turen i cykelavtalet: JCDecaux överklagar

Det var redan i september 2017 som upphandlingen blev klar, men den juridiska processen har dragit ut på tiden. 

Under tiden har Clear Channels avtal förlängts och utomhusbolaget har fortsatt att förse Stockholms stad med sina lånecyklar.

Nu bedömer stadens jurister att det inte är förenligt med lagen om upphandling av koncession, att förlänga det befintliga avtalet en gång till. Clear Channels förlängda avtal går ut i slutet av oktober.  

Det innebär i praktiken att Clear Channel inte längre får reklamplats från Stockholms stad i utbyte mot att de tillhandahåller lånecyklar. 

En ny upphandling ska dra igång inom kort men Jonas Eliasson, förvaltningschef på trafikkontoret, räknar med att processen kommer dra ut på tiden ännu en gång. 

– Det är svårt att sia om tidsplanen men vi räknar med att även den nya upphandlingen kommer bli överklagad och då kommer det ta tid. Realistiskt kommer det inte finns några lånecyklar i Stockholms stads regi förrän säsongen 2020, säger han till Dagens Media. 

Vad händer med Clear Channels cyklar?

– Clear Channel är fullt fria att erbjuda lånecyklar på marknadens villkor. Men jag skulle tro att det inte ligger i deras affärsmodell. 

Hur lång den nya avtalstiden kommer skrivas på i den nya upphandlingen är ännu inte bestämt. 

Stockholms stads bedömning att det enligt lag inte skulle vara tillåtet att förlänga Clear Channel avtal ytterligare delas inte av utomhusbolaget.

– Vår uppfattning skiljer sig från Stockholms stad. Vi har låtit duktiga advokater och ledande experter såsom professor Lars Henriksson vid Handelshögskolan titta på detta och deras slutsatser är att det är tillåtet att förlänga avtalet. Det är anmärkningsvärt att man inte vill förlänga utan att det finns ett nytt system på plats, säger David Klagsbrun, pr- och kommunikationschef på Clear Channel, till Dagens Media.

Från och med den 1 januari ska Clear Channels annonsytor, som de har fått tillstånd att ha uppe på grund av lånecykelavtalet, monteras ned. Totalt rör det sig om 300 annonsytor - men David Klagsbrun menar att detta inte kommer påverka Clear Channels affär nämnvärt.

–  Cyklarna är mer en rolig produkt för oss att jobba med. Det rör sig om cirka 300 av totalt 5000 ytor i Stockholm, så det handlar inte om så mycket pengar och det påverkar inte annonsörers möjlighet att nå brett i Stockholm där vi fortfarande har det överlägset största utbudet.

Hur ska ni kompensera era kunder för de ytor som nu försvinner?

– Vi kommer, som alltid, att leverera det som är utlovat under 2019. Om det är så någon explicit har bokat en yta som inte finns, då hittar vi en likvärdig lösning med alternativ yta.

 

 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-10-24 12.42Uppdaterad 2018-10-25 08.37

Dela artikeln: