Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nya Speedway ska sälja billig webbreklam

Publicerad: 27 Juni 2002, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Ytterligare ett webbproduktionsbolag startas i bakvattnet av Abel & Bakers nedläggning. Med hjälp av med nätverksbolaget Great Works, som även det är en konstruktion av tidigare Abel & Baker-medarbetare, drar nygamla Speedway Digital Army igång. Billiga tjänster är receptet för att driva affärerna.


Speedway Digital Army var ett av de tre bolag som slogs samman och 1999 bildade Abel & Baker. Abel & Baker gick i våras i konkurs och lade ner sitt Stockholmskontor. Grundarna av "nya" Speedway Digital Army består av personalen på byrån och Great Works. Dessa har nu köpt varumärket av Abel & Baker för en summa som vd Fredrik Bergström beskriver med "ingen kommentar".

Speedway Digital Army ska liksom liknande nystartade bolag som Skelett och Perfect Fools försörja sig på att sälja den hantverksmässiga delen av webbproduktionen till reklambyråer.

- Vi ska mest jobba mot reklambyrån i Great Works, Youth Bank of Asia, som är vår kreativa partner. Men också mot andra reklam- och pr-byråer. Det kommer mest att handla om att göra ut andras idéer, men vi ska även jobba direkt mot egna kunder, säger Fredrik Bergström, som är projektledare och vd, och jobbar med en webb-ad och en programmerare.

Förra gången gick Speedway Digital Army som en del i Abel & Baker i konkurs. Hur ska ni lyckas bättre den här gången?

- Genom att ta det lugnare. Inte dra på oss en stor administration, stora kontor och stora kostnader.

Hur tycker du att efterfrågan på tjänster inom digital marknadsföring ser ut idag?

- Bra för sådana som oss. Kunderna vill inte ha stora företag som måste sätta priser som täcker stora administrativa kostnader. Vi ska ha små kostnader och sälja tjänsterna billigare.

Har några kunder nappat på erbjudandet?

- Ja. Redan idag jobbar vi med ett par reklambyråer för vilka vi gör uppdrag åt ett matföretag och en spritleverantör.

Fredrik Bergström ska sköta införsäljning av nya tjänster och hoppas också hitta synergier med andra bolag inom Great Works. Han ska dessutom använda gamla kundkontakter från Abel & Baker för att få fart på Speedway Digital Army i sin nya form.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.