Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nya eu-regler hotar inte hälsoreklamen

Publicerad: 19 Januari 2007, 16:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Från och med idag får annonsörer inte använda sig av hälsopåståenden som kan vara felaktiga, tvetydiga eller vilseledande. I enlighet med den nya eu-förordningen. Men vad det innebär är inte klart ännu.


Många produkter försöker åka snålskjuts på hälsotrenden i sin marknadsföring. Men nu ska nya reglerna gällande reklam, märkning och livsmedel styra upp vad man får och inte får påstå. Den nya eu-förordningen om närings- och hälsopåståenden träder i kraft idag och ska tillämpas från och med 1 juli.

Den nya förordningen säger att endast de hälsopåståenden som finns upptagna i ett gemenskapsregister ska vara tillåtna att använda. Alla påstående som riktar till barn eller påstås medföra mindre risk för sjukdom måste ansökas om att få användas.

- Jag ser positivt på den nya förordningen, för det är viktigt att vi får likadana och klara regler i alla eu-länder, säger Nils-Georg Asp, vd på Swedish Nutrition Foundation.

Men den nya förordningen kan inte efterlevas för listan över tillåtna hälsopåståenden är nämligen inte ens är påbörjad.

- Listan kommer att upprättas under en period av tre år. Det börjar med att de olika eu-ländernas livsmedelsverk ska inkomma med förslag på tillåtna hälsopåståenden. Under tiden får vissa uppenbart sanna påståenden till exempel om allmänt kända funktioner av vitaminer användas under ansvar, säger Nils-Georg Asp.

SNF har fått i uppdrag att bistå Livsmedelsverket med sina förslag.

I de flesta länder har hälsopåståenden varit helt förbjudna tidigare, medan vi i Sverige har haft ett nationellt egenåtgärdsprogram utarbetat av SNF, tillsammans med programmets huvudmän Sveriges Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen. Detta egenåtgärdsprogram ska nu infogas i eu-förordningen.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.