Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny valuta för dagspress född

Publicerad: 26 Augusti 2008, 05:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Ett och ett halvt års arbete är över. Nu lanserar Sveriges Mediebyråer i samarbete med Tidningsutgivarna och Sifo en ny valuta för dagspress. "Detta innebär att vi kommer ha bättre koll", säger Per Rosvall, vd Sveriges Mediebyråer.


Det var för knappt ett och ett halvt år sedan som Sveriges Mediebyråer och Tidningsutgivarna, TU, bestämde sig för att arbeta fram en ny mätning av räckvidd för dagspress.

Resultatet, som presenteras i dag, kallas Orvesto Dag, och ersätter den gamla mätningen Mediepuls.

Enligt Sveriges Mediebyråer och TU är Orvesto Dag snabbare, säkrare och mer precis.

- Vi har länge efterlyst snabbare daglig räckviddsmätning. Vi får nu möjligheten att erbjuda en bätte analys. Medieägare, mediebyråer och framför allt annonsörerna kommer att ha bättre koll på dagspressen, säger Per Rosvall.

Bland erbjuder Orvesto Dag månatlig redovisning av räckvidder samt dagtyper och säsongsvariationer, för de största dagstidningarna.

Avtalet mellan Sveriges Mediebyråer, TU och Sifo sträcker sig över fem år.

- Det är ett enormt stort avtal som är värt flera hundra miljoner kronor. Det som är extra viktigt är att det är både Sveriges Mediebyråer och TU som står bakom detta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.