Gå direkt till textinnehållet

Ny utbudsledning ska göra UR mer digitala

Sofia Wadensjö Karén.

Foto: Jann Lipka/UR

En ny utbudsledning och en ny gemensam digital plattform ska göra UR mer snabbfotade och digitala. "Den långsiktiga förändringen hoppas jag blir det som händer när ett företag engagerat står på tå", säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

Med syfte att bygga en mer snabbfotad och tydligare organisation, med ett utbud bättre anpassat till publikens allt mer digitaliserade mediekonsumtion, sjösätter UR en ny utbudsledning med start den 1 januari. 

Sofia Wadensjö Karén, vd på UR sedan i våras, berättar att man i arbetet med den framtida strategin har insett att det inte varit helt tydligt för publiken var UR faktiskt är. Den definition som nu satts lyder att UR ska vara “en digital kanal för kunskap och lärande”. 

– Redan idag uppfattas vi som en sådan av många, exempelvis av lärare, föräldrar och barn som använder oss i stor utsträckning. Men nu måste vi sätta det ännu tydligare – både internt och externt – så att vi börjar uppfattas så av hela publiken. Ibland krävs det att man formulerar saker och ting exakt för att veta vart man är på väg, säger hon till Dagens Media. 

En sak som står klart är att det kommer lanseras en gemensam digital plattform för UR. 

– Idag finns flera olika plattformar, såsom UR Play, UR Skola och ur.se, och det har skapat en otydlighet gentemot användaren. Den nya plattformen ska vara extremt bra, tillgänglig och användarvänlig och på så sätt tydligare för publiken, säger Sofia Wadensjö Karén.

Public service-bolagens närvaro i digitala och speciellt sociala medier är en omdebatterad fråga. Hur ser du på det i samband med den här förändringen?

– Vi väntas få ett nytt sändningstillstånd som innebär att vi kan räkna in vårt digitala utbud på ett annat sätt, där politikerna helt enkelt trycker på att de digitala publiceringarna är viktiga framåt. På så sätt har det skett en förskjutning i frågan från politiskt håll. Det är egentligen ganska okomplicerat. Men när det gäller sociala medier måste det finnas en medvetenhet och en varsamhet gällande hur mycket vi ska publicera oss där och på vilket sätt. 

Den här organisationsförändringen är ett sätt att lösa den otydlighet och frustration som funnits i huset

Samtidigt, säger Sofia Wadensjö Karén, gör UR innehåll för grupper som är svåra att nå, exempelvis ungdomar och nyanlända, som inte söker sig till UR:s egna plattformar på samma sätt som den övriga publiken. 

– Där gäller det att hitta sätt att nå ut för att kunna hjälpa människor till bestående kunskap. Det handlar inte om att höja tittar- och lyssnarsiffror bara för att, utan om att finnas i relevanta kanaler för de användare som vi fått i uppdrag att nå.

Hur har den nya riktningen tagits emot av medarbetarna?

– Väldigt positivt, vilket känns otroligt viktigt och helt avgörande. Det var en stökig höst på UR förra året. Det här kanske låter som stora förändringar, men budskapet inne i huset sedan jag började har varit att alla medarbetare ska jobba på och kunna känna arbetsro, medan jag tillsammans med ledningsgruppen jobbar på för att försöka lösa de problem som varit. Vi kan inte lägga en massa fokus på saker och ting som inte fungerar – vi ska enbart ha fokus på vår verksamhet, vårt utbud och vårt uppdrag. 

– Den här organisationsförändringen är ett sätt att lösa den otydlighet och frustration som funnits i huset och som verkligen inte har varit bra. Den återkoppling jag har fått från medarbetarna är att man nu känner att organisationen blir tydligare och att det är möjligt att jobba mer fokuserat och koncentrerat. 

Kommer det här att innebära att det skapas nya typer av tjänster inom UR?

– Ja, vi rekryterar faktiskt mycket just nu. Vi har flera spännande nya tjänster på gång, bland annat en digital utvecklingschef till det stora jobbet att sjösätta vår nya plattform. Sedan rekryterar vi även en produktionschef, som kommer ha ansvar för den tekniska delen av produktionen där vi framöver också vill ha ett större fokus på kvalitet, och en programchef som kommer ha ansvar för kvalitetssäkringen av hela vårt innehåll.

Vad hoppas du ska bli den långsiktiga effekten?

– Den långsiktiga förändringen hoppas jag blir det som händer när ett företag engagerat står på tå, vill framåt och vill göra bättre och mer. Då händer nämligen alltid något med energin kring såväl varumärket som innehåll. Det blir ett företag som tar plats på ett annat sätt, med mer självförtroende. Det vill jag att UR ska göra framåt.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-06 12.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: