Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Ny undersökning: 43 procent av annonsörerna undviker nyhetsinnehåll

Foto: Wikimedia commons.

Brand safety-frågan har fått medieköpare att undvika nyhetsinnehåll. Det visar en undersökning från Digiday.

Frågan om brand safety - säker annonsmiljö – har legat högt på den globala mediebranschens agenda under de senaste åren. 

Debatten fick särkild fart då det under våren 2017 uppdagades att stora annonsörers innehåll synts sida vid sida på Youtube med videoklipp som stödjer terrorism och antisemitism. Det fick annonsörsgiganter som Starbucks och Walmart att pausa sin annonsering på plattformen. 

Nu visar en ny undersökning som Digiday genomfört under november med 400 medieköpare, att 43 procent av de svarande undviker att göra reklam bredvid nyheter på grund av vikten av en gynnsam varumärkeskontext. 

Hälften av de svarande uppger att de undviker nyhetsinnehåll i större utsträckning än tidigare.

Bland det nyhetsinnehåll som annonsörerna särskilt undviker finns sådant som rör president Donald Trump. Nästan sex av tio medieköpare i undersökningen säger att se håller sig borta från nyheter om Trump. 

I vilken utsträckning annonsörer undviker nyhetsinnehåll varierar utefter vilken typ av kampanj det handlar om och vilket syfte man har med sin marknadsföring. 

Annonsörer som fokuserar på targeting av specifika målgrupper är enligt Digiday som regel mindre känsliga för vart annonsörerna dyker upp, i jämförelse med de annonsörer som prioriterar räckvidd och varumärkesbygge. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-03 12.23Uppdaterad 2018-12-03 13.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: