Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny Teknik rullar ut sms-kampanj på tv

Publicerad: 12 April 2007, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Lagom till 40-årsjubiléet presenterar Ny Teknik en stor kampanj som är imageskapande och ska öka antalet prenumeranter.


I år fyller Ny Teknik 40 år. Den stora festen är planerad till den 24 oktober, och hålls på Grand Hotel i Stockholm, men redan nu rullar tidningen ut en stor kampanj i flera delar.

- Målet är 1.000 nya prenumeranter under våren, men antalet är egentligen inte det primära för oss eftersom vi ökat sedan årsskiftet. Det viktiga är att få in rätt prenumeranter. Vi riktar oss till tekniska beslutsfattare, både män och kvinnor. Våra målläsare är högutbildade, tjänar bra med pengar och jobbar främst inom teknik och it, säger Mikael Bergh, marknadsdirektör på Talentum Sweden.

Den del av kampanjen som syftar till att öka antalet prenumeranter består av en reklamfilm framtagen av Nxt sthlm, som går på Discovery Channel under perioden 13 april till 27 maj.

Filmen beskrivs som väldigt enkel, snudd på direktreklam fast på tv, och uppmanar tittaren att sms:a in sin mejladress redan innan programmet startar för att få ett kraftigt rabatterat prenumerationspris.

Sedan följs detta upp med e-post till dem som sms:at, och i senare led telemarketing till dem som inte svarar på e-posten.

- Vi går enbart på Discovery för vi har märkt att vi får bäst respons där. Det är många högutbildade män i åldern 25-39 år som tittar, och det matchar målgruppen för Ny Teknik bra även om vi gärna vill ha kvinnliga läsare också. Skulle vi gå i en bredare kanal skulle det bli för mycket svinn, säger Mikael Bergh.

TV-kampanjen kompletteras med en mer imageskapande kampanjdel, som utgörs av utomhusreklam på Sveriges alla telefonkiosker och vid rulltrapporna i anslutning till Arlanda Express, samt annonser i affärspress.

Stortavlorna och annonserna bygger vidare på varuplattformen Först och främst med teknik och IT, och har tagits fram av Grey Sthlm.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.