Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Ny rapport: techjättarna tar mer än hälften av annonsintäkterna

Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, har skrivit rapporten.

En ny rapport visar att Facebook, Google och de andra internationella techjättarna tar hela 63 procent av den digitala annonskakan. – Frågan är vad som händer när konjunkturen vänder nedåt, säger medieforskaren Jonas Ohlsson.

2008 gick uppskattningsvis 78 procent av de nordiska reklaminvesteringarna online till inhemska aktörer – nu är rollerna ombytta. 63 procent av annonskakan går till utomnordiska aktörer. 

Det visar rapporten "Mediesverige 2019" där analysen är gjord av docent Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet.

– Det har skett ett snabbt skifte andelsmässigt samtidigt som hela reklammarknaden har vuxit väldigt snabbt de senaste åren, säger Jonas Ohlsson, till Dagens Media, och fortsätter: 

– Det är ganska tydligt att det är en utveckling som accelererar, som är exponentiell och som inte är begränsad till Norden. Det är en global utveckling där hela reklammarknaden digitaliseras. 

Siffrorna visar att omkring 12 miljarder kronor går till, i huvudsak, stora globala aktörer som Google och Facebook. 

Sju miljarder går till de nordiska aktörerna. En siffra som, enligt Jonas Ohlsson, visar att den nordiska marknaden trots allt mår ganska väl för tillfället. 

– Det är högkonjunktur i Sverige och reklaminvesteringarna  växer. Det är sannolikt en anledning till att de inomnordiska aktörerna står sig hyggligt. Frågan som infinner sig är vad som händer när konjunkturen vänder nedåt och när annonsörerna tvingas bli tuffare i sina prioriteringar, säger Jonas Ohlsson. 

Ur: Mediesverige 2019.

Rapporten i sin helhet här

 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-11 13.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: