Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny MTG-tidning slår mot lokaltidningarna

Publicerad: 22 September 1999, 14:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

MTG-ägda StadenStaden ska ge ut en tidning i 25 lokala editioner med en sammanlagd räckvidd på dryga miljonen. Konkurrenter är främst de lokala tidningarna, men StadenStaden hoppas även på riksannonsörer.


StadenStaden har sin basverksamhet på Internet där deras affärsidé är att bygga

upp spegelbilder av svenska städer och sedan erbjuda lokala företag att

annonsera på "deras" gata i "deras" stad. Nu kopplar StadenStaden en

papperstidning till erbjudandet.

Ambitionen är att tidningen ska komma ut i 25 områden i landet med en upplaga i

varje område på 60.000 exemplar. Tidningen ska till 80 procent bestå av

annonser, resten redaktionellt material företrädelsevis om "IT och

framtidsfrågor".

- Vi ska ha korta artiklar, typ Metro, som tar fram det lokala, handla om

lokalt företagande, säger Christer Andersson, VD på StadenStaden.

Konkurrenter blir främst de lokala tidningarna i varje område, men i

förlängningen hoppas Christer Andersson även på att StadenStaden ska bli ett

alternativ för riksannonsörer.

- Om vi har en räckvidd på 1,4 miljoner blir vi intressanta även för nationella

företag. Men det blir inte förrän i vår då vi haft ett par nummer av alla 25

editioner ute, säger han.

Första numret av tidningen kommer i månadsskiftet november/december, men inte

förrän nästa år tror Christer Andersson att den är på banan i alla 25 områden.

Tidningen ska ha en periodicitet på fyra nummer per år och kan komma att få ett

A4-format.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.