Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny Miobutik ska locka kräsna

Publicerad: 5 November 2008, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I slutet av oktober öppnade Mios 4.000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik på Sveavägen i Stockholm. En vässad exteriör och butikprofil ska locka de kräsna innerstadskunderna.


Butiken på Sveavägen är byggd efter en profil som Mio kallar Black Box. Glasfasaden är på sina ställen helt täckt i svart och vitt.

- Tanken är att exteriören ska avvika från det traditionella uttrycket som många butiker använder, säger Sören Carlsson, etableringschef på Mio.

Även interiören skiljer sig från Mios övriga butiker. Butiken ska kännas mer ombonad och för att förstärka entrén och göra så att butiken känns mer välkomnande går en träram från bottenplanet ända till det övre planet. Mio har även ett samarbete med Waynes Coffee som har ett kafé inne i butiken.

- Butiken ska attrahera människor alla tider på dagen och ska kännas som en mötesplats. Profilen ska signalera det Mio står för; modern, kvalitet och samtida inredning.

Mio ser nu över hela sitt butiksbestånd på 64 butiker för att anpassa dem till den nya profilen. Även företagets logotyp av gjorts om för att synas ännu bättre både när det är ljust och när det är mörkt ute. Nästa år öppnar Mio två nya butiker. I januari öppnar den första i Valbo, och till hösten öppnar ännu en butik i Bromma. Men några planer på ytterligare citybutiker finns inte.

- Det här är en unik satsning i Stockholm. Vi har valt att göra en komplett heminredningsbutik istället för att gå den enkla vägen med mindre butiker och mindre utbud.

Sören Carlsson säger att Mio har fått bra respons på flaggskeppsbutiken. Han vill inte ge några exakta trafiksiffror men säger att trafiken motsvarar Mios förväntningar.

- Citykunderna tar sig inte ut till de stora handelsområdena och vi har på kort tid märkt att detta är efterlängtat.

Flaggskeppsbutiken har bland annat marknadsförts med hjälp av print och Mio har delat ut kataloger och flyers. Personal har också gått runt med plakat kring handelsstråken i Stockholm.

För att locka till fler spontanköp har flaggskeppsbutiken större volymer av lättkonsumerade varor som kuddar, prydnadssaker och lampor. Bottenplanet i butiken ger en snabb överblick av vad Mio kan erbjuda.

- Kommer du in på lunchen så kanske du inte vill gå igenom hela butiken. Vi har också utformat butiken så att produkterna är lättillgängliga, det ska vara lätt att uppleva butiken.

Bakom butiksprofilen står arkitekterna Wester + Elsner.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.