Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny marknadsdirektör på Svenska Spel

Publicerad: 25 Augusti 2009, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Thomas Agrell blir marknadsdirektör på Svenska Spel. Bolaget flaggar samtidigt för förändrad marknadsföringsorganisation.


Thomas Agrell är 45 år och har tidigare jobbat i olika produktchefs- och marknadsroller för bland annat Arla, Fazer, 3M och Cederroth. Han har också varit vd för reklambyrån Marknadsmix. Den 1 september tillträder han som marknadsdirektör på statliga Svenska Spel.

Thomas Agrell leda ett omfattande förändringsarbete där bolagets marknadsföring ska samordnas. Han kan också förbereda sig på att inta en central plats i det infekterade offentliga ordkrig som pågår mellan statliga Svenska Spel och deras utlandsregistrerade konkurrenter. Men att ibland användas som slagträ i debatten om spelmarknaden i Sverige är inget som bekymrar Thomas Agrell.

– Är man stor blir man utsedd till en representant för marknaden. Så vill vi också att det ska vara. Vi vill kunna sätta spelregler och tillhandahålla ett juste alternativ samtidigt som vi vill slipa bort de mest aggressiva avarterna som gör att folk hamnar i spelmissbruk, säger han till Dagensmedia.se.

Thomas Agrell kallar sin nya position för ”Sveriges svåraste marknadsföringsuppdrag”.

– Det är många intressen som ska vägas mot varandra. Vi har ett starkt intresse att hantera spelansvaret samtidigt som vi har ett kommersiellt intresse i att dra in pengar till svensk idrott. För att balansera mellan dessa intressen krävs att man optimerar, inte maximerar, vilket ska bli en väldigt spännande utmaning.

Thomas Agrell ska rapportera direkt till Svenska Spels vd Meta Persdotter.

– Viinleder nu en samordning av vår marknadsföring för att bättre kunna möta konsumenterna som ett enat bolag, säger hon till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.