Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny lokaltidning på Söder

Publicerad: 4 Oktober 2001, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

I slutet på november får Södermalm ytterligare en lokaltidning. Därmed har företaget Innerstadspress täckning över hela Stockholms innerstad och kan erbjuda annonspaket med en upplaga på 213.000 exemplar.


För två år sedan gick de tre reklamfinansierade lokaltidningarna

Östermalmsnytt, Vi i Vasastan, Vårt Kungsholmen ihop till företaget

Innerstadpress AB. Samtidigt övergick de tre tidningarna till veckoutgivning.

Varför expanderar ni nu - mitt i pågående lågkonjuktur?

- För oss är det här ett naturligt steg. Vår affärsidé är ju att täcka hela

innerstaden. Vi tror att tajmingen är rätt. Annonsmarknaden blir inte så

mycket djävligare än nu, tror jag. Den kan bara bli bättre, säger vd Roland

Tipner.

Men ni går väl med förlust sedan tidigare?

- Det kostar att etablera och starta upp. Men som det ser ut nu slår vi

fjolåret med 15-20 procent. Jag tror att vi kommer gå två till tre miljoner

plus i år. Det är givetvis svårt att säga, men om det fjärde kvartalet blir som

de första tre så ser det ut så.

Tidningen Södermalm är ju en väl inarbetad produkt på Södermalm.. Vad gör ni

för att möta deras varumärke?

- Det finns ingen anledning att göra något speciellt. Vi har sålt annonser på

Södermalm i vecka nu och fått bra respons. Det viktiga är att hela tiden

utveckla sin tidning, att göra en vassare och bättre tidning.

Lokaltidningen Södermalmsnytt med Gamla Stan kommer ut med sitt första nummer

den 25 november. Inför den nya etableringen har företaget anställt tre nya

säljare , två journalister och en person till annonsproduktionen.

Innerstadspaketet, som de har döpt sitt annonspaket till, kommer att kosta

54.600 kronor för en helsida. Att bara gå i en av tidningarna kostar 19.500

kronor.

Samtidigt med registreringen av det nya varumärket registrerade Innerstadspress

även namnet TV & Nöjesnytt. Det ligger dock ingen reell satsning bakom det.

- Vi har funderat på att göra en bilaga med bland annat tv-annonserna och köra

över restaurangannonserna dit. Men det är så okonkret det kan bli, mer en

förflugen tanke. Det räcker att starta en tidning.

Sofia Wadensjö Karén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.