Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny annonsstandard ska förenkla köp i dagspressen

Publicerad: 18 Oktober 2001, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Med mer enhetliga annonsformat och en enklare prislista kan dagspressen räkna med större intäkter. Det säger Adak, Annonsör Dagspresskommittén, som i sina nya rekommendationer presenterar standarder för både modulsystem och färgtillägg i prislistan.


- Dagstidningarna skulle vinna mycket på att reda upp detta och skapa en

enkelhet gentemot köparna. Ytterst skulle de få lättare att sälja annonser

genom att annonsörer upplever dagstidningarna som attraktiva och moderna, säger

Karin Hallberg, direktör på marknadsavdelningen, Tidningsutgivarna.

På den lokala marknaden kan det fungera med olika system eftersom det oftast

bara finns två tidningar. För annonsörer som vill annonsera i fler

lokaltidningar blir det ett problem att tidningarna inte har enhetligt system.

- Särskilt för dem som köper på riksmarknaden och har prislistor från flera

tidningar är det naturligtvis viktigt att tidningarna har samordning och

försöker förenkla. Om man ska gå ut med en kampanj i 12 till 20 tidningar och

inte går via ett annonspaket blir det mycket jobb.

Rekommendationen från Adak innehåller följande:

* Branschrekommendationer gällande modulformat i broadsheet, tabloid och

berliner. För broadsheet rekommenderas det format som redan idag är standard.

* Adak rekommenderar också grundläggande principer för prislistan. Idag finns

ett pris för svart/vitt, ett pris för en, två och tre färger. Rekommendationen

är att ta betalt för färg generellt eller svart/vitt.

* Adak försöker också skapa reda när det gäller definitionen för rabatter.

Kommittén rekommenderar en standard för tidsrymden när det gäller

repetitionsrabatter där tidningarnas sätt att mäta tiden mellan införandena

idag skiljer sig. Standard ska vara att det är antalet veckodagar som räknas.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.