Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Nu vill vi ha medier som är besjälade"

Publicerad: 10 Juli 2002, 04:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Ulf Adamsson, copywriter på Blanking, är dagens sommarpratare. Han efterlyser medier med visioner, som vet varför de finns till.


Läser i Sydsvenskan om Berner - igen. En dag stod han bara där bakom en pelare, skriver Anders Mildner, och tar upp frågan om tidningarnas starka ledare, eller snarare de pojkboksromantiska drömmarna om starka män i ledningen för starka tidningar. Varför är det så? Varför är tidningar så annorlunda än andra organisationer? Varför börjar man inte i en annan ände? Och försöker hitta starka, hållbara visioner och strategier istället för starka män?

Jo, jo man försöker nog. Man kan ju till exempel försöka vara en schysst tidning. Men hur länge höll det? Och vad menade man egentligen? Och är den visionen borta nu?

En vision är inget tillfälligt erbjudande man slänger ut på marknaden. Det är ingen ny målarfärg som kan täcka över gamla skavanker. En bra vision däremot kan styra en hel organisation. En bra vision flyttar blicken bortom nästa dags utgivning. Och ger alla en djupare mening med det dagliga arbetet.

Men det förutsätter något väsentligt:

Att man lever som man lär. Ty så självklart är det, att man blir ingenting för att man säger det. Vision, ambition och konkreta handlingar måste gå hand i hand. När sedan alla delar samma vision och arbetar på att förverkliga den, ja då kan ansvar och befogenheter fördelas långt ut i organisationen. Långt ifrån den starke ledaren. Vore inte det en vision i sig att sträva efter? Biggles, Fantomen och Stålmannen har gjort sitt. Nu vill vi ha medier som är besjälade, som vet varför de finns till, och där alla drivs framåt av en gemensam uppgift som ska lösas.

Ulf Adamsson

ulf.adamsson@blanking.se

Mer om dagens sommarpratare:

Ulf Adamsson är copywriter och kommunikationsstrateg på reklambyrån Blanking. Ulf är i grunden ingenjör och har arbetat på marknadssidan i olika industriföretag. Förutom på Blanking har han varit på reklambyråerna Anderson & Lembke och Brindfors och arbetat som med allt från copywriting till vd-skap. Ulf arbetar också med TU i arbetet med att ta tillbaka dagstidningen som ett huvudmedieval för de tunga riksannonsörerna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.