Gå direkt till textinnehållet

"Nu måste vi vara snabbare"

Lotta Cederbom, komersiell direktör på Aller Media, om tidskrifternas sittuation inför stundande lågkonjunktur.

Foto: Janne Naess

DAGENS MEDIA MAGASIN. Tillväxten på mediemarknaden spås avta under 2019. Print, som redan haft det kämpigt under högkonjunkturen, är dessutom hårt drabbat av förändrade konsumtionsbeteenden.

Under 2017 föll annonseringen i landets papperstidningar med sammanlagt 544 miljoner kronor, eller omkring 13 procent. Tillväxten i den digitala annonseringen slutade på uppskattningsvis 120 miljoner kronor (+6 procent ) och kunde alltså inte kompensera för nedgången i print.

Lägg därtill förändrade konsumentbeteenden:
–  Det påverkar oss mer än en stundande lågkonjunktur, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice vd på Aller Media.

Enligt Lotta Cederbom har Aller Media nu ännu fler kunder än tidigare – saken är bara att man har dem utspridda över fler plattformar. 

Därför måste man jobba med andra prissättningar.

Läs mer i nya utgåvan av Dagens Media, som utkommer den 13 februari. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.  

Amanda Törner

Reporter

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2019-02-12 14.03

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: