Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Nu måste den kommersiella sidan få sitt"

Publicerad: 5 juni 2009, 09:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Public Service-propositionen innehåller extra pengar till Sveriges Radio. Hu hoppas även den kommersiella radion på ekonomiska lättnader som gör att branschen kan klara övergången till digitala sändningar.


I går presenterade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth den sedan länge emotsedda public service-propositionen på DN Debatt. Bland annat utlovas 200 miljoner kronor extra till public service-bolagen.

Christer Modig, vice vd på MTG Radio, ser radiobranschens framtid i pengarna.

- SR har sagt att de behöver mer pengar om vi ska klara av en digitalisering, och de har nu fått mer pengar, säger han och fortsätter:

- För oss kommersiella kanaler gäller att om det inte blir en sänkning av koncessionsavgiften så blir det heller ingen digital radio i Sverige. I och med att man nu beviljat mer pengar på SR:s sida har vi höga förväntningar på att den kommersiella sidan ska få vår del.

Har ni fått några konkreta signaler om att så är fallet?

- Man har tidigare sagt att man förstår vår ekonomiska situation. Det är vad vi har hört. Sedan har det ekonomiska läget lagt ett litet mörker över allt. Nu gäller det hur regeringen prioriterar.

I dagsläget betalar branschen omkring 135 miljoner kronor per år, enligt Christer Modig.

- Vi skulle naturligtvis helst se ett slopande av koncessionsavgiften, som är en slags straffavgift.

Enligt det förslag som nu finns ska koncessionsavgiften sänkas till 45.000 kronor per tillstånd.

- Sänkningen kommer verkligen att behövas. Dels ska vi ut med den nya digitala plattformen, sedan ska vi då ut med en rad nya kanaler.

Christer Modig har stora förhoppningar om att regeringen nu gör verklighet av planerna, eller slopar avgiften helt.

- Nu har public service fått vad de behöver för att klara övergången. Det vore konstigt om inte också den kommersiella sidan får det.

Digitala radiosändningar skulle betyda att antalet kanaler i Sverige, som nu begränsas av fm-bandets bredd, skulle kunna ökas avsevärt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.