Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Notering av Sol höjer Schibsted till skyarna

Publicerad: 22 Februari 2001, 15:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Den norska mediekoncernen Schibsted redovisar ett resultat före skatt på drygt 900 miljoner kronor för förra året, vilket är mer än 600 procent bättre än resultatet från 1999. Resultatet är rensat för SPP-återbetalningar till svenska dotterbolag. Nästan två tredjedelar av resultatet, 600 miljoner kronor, kommer dock från koncernens vinst i samband med börsnoteringen av Scandinavia Online (Sol).


Schibstedkoncernen omsatte förra året drygt 9 miljarder kronor, vilket ska

jämföras med 8 miljarder 1999.

En stor del av företagets 900-miljonersresultat kommer från företag som

koncernen är delägare i men inte har kontroll över. Nettoresultatet från dessa

blev 416 miljoner kronor. 1999 var det resultatet en förlust på drygt 90

miljoner kronor.

Bland annat omfattas den posten av intäkter i samband med börsnoteringen av

portalföretaget Sol. Schibsted sålde fem procent av aktierna i Sol till Telia.

Portalen gick med knappt 190 miljoner kronor i förlust, vilket också summeras

under posten delägda bolag.

Dessutom ingår Schibsteds andel av norska TV2s resultat. Den andelen är 75

miljoner kronor.

Schibsteds största affärsområde är dagstidningar. Där ingår de två norska

tidningarna Verdens Gang och Aftenposten och de två svenska Aftonbladet och

Svenska Dagbladet. Affärsområdets omsättning var förra året 7,2 miljarder

kronor, vilket är en ökning från 1999 med 9 procent. Rörelseresultatet för 2000

var 490 miljoner kronor. Det är en 40-procentig ökning jämfört med 1999.

Sämsta affärsområde blev multimedia. Samtidigt som områdets omsättning nära på

halverades från drygt 150 miljoner till knappt 80 miljoner kronor så ökade

förlusten med nästan 30 miljoner kronor från drygt 90 miljoner till drygt 120

miljoner kronor.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.