Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

North Kingdom på jakt i USA: "Svenska byråer är hypade"

Publicerad: 7 Februari 2008, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Roger Stighäll, grundare och kundansvarig på webbyrån North Kingdom, har varit i USA för att träffa nya kunder. "Vi för diskussioner med några som är riktigt intressanta".


Med flera prisbelönta och uppmärksammade kampanjer i bagaget har North Kingdom under de senaste åren byggt sitt varumärke i USA. Roger Stighäll är nyligen hemkommen från en USA-resa där han träffat både befintliga samarbetspartners och potentiella kunder.

- Det handlar om att lyfta sig från sin tomteverkstad i Skellefteå och känna på vad som händer i USA. Det är en väldigt viktig marknad för oss och de stora varumärkena med de största budgetarna sitter där.

USA-jobbens andel av omsättningen varierar för North Kingdom, men under vissa år utgör de mer än hälften av omsättningen. Roger Stighäll säger att de svenska interaktiva byråerna har ett gott renommé i USA. North Kingdom har fått draghjälp av artiklar i pressen.

- Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet det senaste årat. Det har stått om oss i Advertising Age och på andra ställen. De svenska byråerna är hypade och reklambyråerna vill väldigt gärna jobba med oss.

Vilka nya kunder Roger Stighäll har håvat in på sin resa vill han dock inte avslöja.

- Det kan jag inte skvallra om. Det är sekretessavtal och sådant. Men det är några riktigt intressanta som vi för diskussioner med.

Ett problem i relationerna med de amerikanska kunderna är det stora geografiska avståndet, och tidsskillnaden.

Tittar ni på att öppna en fillial i USA?

- Det är en kittlande tanke. Men frågan är om vi kommer vinna så mycket på det och om vi kommer att kunna skapa en bra kultur även där. Svaren på de frågorna är ovissa. Det är inte heller så att våra kunder kräver detta. Sedan får vi se om svaren på dessa frågor vänds till att det är akut viktigt att vi finns där.

David Eriksson, vd för North Kingdom, ger ett rakare svar:

- Nej. Det fungerar bra att var där vi är och vi har nog med jobb. Om man ska öppna ett kontor i USA tror jag att man måste lägga fokus på helt andra saker. För oss handlar det ytterst om att få göra bra saker, inte om att ta över världen.

I dag är reklambyrån Goodby, Silverstein & Partners och hotelkedlan Le meridien de största kunderna i USA. North Kingdoms omsättning för 2007 landar på runt 25 miljoner enligt Roger Stighäll.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.