Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norska Posten inledergrön Sverige-offensiv

Publicerad: 22 Februari 2008, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

I dag smygstartar norska Posten sin gröna ompositionering med helsidor i Dagens Industri. Ett gemensamt varumärke för alla bolag i koncernen, bland andra Citymail och Box Delivery, ska rullas ut under 2008.


"Inom kort kommer du inte bara att känna igen oss som 'de gröna' utan även kunna kalla oss vid ett och samma namn"

Så smygstartar norska Posten lanseringen av sin nya varumärkesplattform. I dag har bolaget ett uppslag, och fyra helsidesannonser, i Dagens Industri.

- Under 2008 kommer vi lansera en ny varumärkesplattform, nytt namn och logotype för den nya koncernen. Men de enskilda bolagen till exempel Citymail och Box Deliverys speciella kompetensområden ska ändå framgå tydligt i positioneringen, säger Kjell S Rakkenes, presschef norska Posten.

Det är norska postens reklambyråer McCann och Grow som har uppdraget. Ny logga, varumärkesplattform och nytt koncernnamn ska presenteras. Men än så länge allt hemligt förutom att den gröna färgen, som är hämtad från Box Delivery, ska genomsyra det nya varumärket.

- Vi tog den positionen 2003 genom Box Delivery, då vi gjorde en färganalys som visade att färgen grön var helt ledig i den nordiska post- och logistikbranschen. Vi valde den för hela koncernen att vi äger positionen idag och för att den står för tillväxt, ungdomlighet och fräschör. Sedan är den laddad med förväntningar på miljö.

Redan nu ska de omkring 13.000 fordon som ingår i den norska Postens bolag undan för undan kläs i den nya färgen.

- Vi är den största transportsektorn i Norden och vi har som ambitionen att vara i framkant när det gäller miljöeffektiva transporter och ny lösningen. Både samhället och myndigheter ställer krav på detta. Vi vill positionera oss som den aktören som går i bräschen för denna utveckling.

En massiv kampanj kommer att ske när norska posten ska rulla ut sitt nya varumärke i hela Norden.

- Det blir någon gång under 2008, mer kan jag inte säga, säger Kjell S Rakkenes.

Sverige anses vara den enskilt viktigaste marknaden för expansion på grund av sin storlek och då den varit avreglerad sedan mitten av 90-talet. På sin hemmamarknad agerar den norska Posten i skydd av ett monopol.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.