Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norska mediekakan krymper

Publicerad: 13 November 2008, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Medan den svenska reklammarknaden ökar trots finanskris har konjunkturen vänt nedåt i vårt grannland.


I tisdags kom IRMs statistik över de svenska medieinvesteringarna, som ökar med 2,2 procent. I dag presenteras siffrorna för den norska reklammarknadens tredje kvartal, också de från IRM.

De totala reklaminvesteringarna i grannlandet har backat med 2,3 procent jämfört med motsvarade period förra året. Reklamkakan under perioden har omsatt drygt 4,5 miljarder kronor (I Sverige var summan 6,9 miljarder kronor). Ackumulerat över de första nio månaderna 2008 har dock investeringarna i Norge ökat med 1,4 procent.

Det tredje kvartalet är naturligtvis präglat av den finansiella oron. Och precis som i Sverige har dagspressen backat, här med 9 procent. Tv går däremot framåt och mediets andel av kakan är nu hälften så stor som dagspressens. Internet tar också andelar och utgör 10,6 procent av mediekakan, vilket är långt från de 16,3 procent som mediet står för i Sverige.

Radio, veckopress och utomhus är andra norska vinnare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.