Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norrmän fick 100-miljonerskontrakt med Arlandabanan

Publicerad: 7 Juni 1999, 05:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

När Arlandabanan sålde rättigheterna till reklamutrymmet på den nya tåglinjen till Arlanda flygplats blev de dominerande utomhusföretagen JCDecaux och More Group utslagna. I stället fick företaget GMG Sweden, ett helägt svenskt dotterbolag till norska Green Media ta hand om försäljningen av utomhusreklamen.


Upphandlingen, som blev klar i förra veckan, gällde ett stort antal digitala

ljustavlor (tavlor där reklamfilm visas) samt en del tavlor med traditionell

affischering placerade vid plattformarna till den nya tågbanan som tas i drift

till hösten.

- Green Media är offensiva och vi känner ett förtroende för dem. De har också

erfarenhet och kompetens av att sälja på tåg och flygplatser från Gardemoen i

Norge.

Så förklarar Arlandabanans marknadschef Tomas Kreij valet av Green Media.

Priset spelade också in i den tuffa upphandlingen där det JCDecaux-ägda bolaget

Sky site slogs ut i slutomgången.

- Arlanda Express vänder sig till affärsmän. Genom avtalet kan vi erbjuda en

målgrupp som tjänar mer, påverkar mer och konsumerar mer. Uppgörelsen innebär

även att Green Media kan erbjuda ett svensk-norskt annonspaket. Annonspaketet

kommer vi att stärka med ytterligare flygplatser i Norden, säger Fredrik

Boström VD för GMG Sweden.

Affären går ut på att Green Media garanterar vissa inkomster till Arlandabanan.

Avtalet lär löpa i minst fem år. Dagens Media uppskattar att det är värt så

mycket som 100 miljoner kronor.

JCDecaux har kontrakt med Luftfartsverket om utomhusreklamen runt Arlanda men

riskerar nu att tappa räckvidd om Arlandabanan skulle minska buss och

biltrafiken. Arlandabanan räknar med att ta 4 miljoner resenärer per år. Men

Svenska JCDecaux deltog inte i upphandlingen. JCDecaux deltog istället i

upphandlingen genom sitt dotterbolag Sky site.

- Vi avstod från att vara med bland annat på grund av att vi inte tror på

tekniken. Och trafikreklam är inte vår kärnverksamhet. Jag tror inte att

biltrafiken kommer att minska, säger Tomas Larsson, VD för svenska JCDecaux.

Arlandabanan har också sålt rättigheterna till reklamutrymmet på stolsryggar

och biljetter.

Den affären gick till företaget Time Out.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.