tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Norrlands Guld sålde guld

Publicerad: 4 september 2008, 07:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41

Norrlands Guld kampanjade med skivan Guldhits i januari, med målet att sälja skivguld. Ölreklamens huvudperson Ingmars samlade vinylfavoriter blev så populära att skivan nådde över 20.000-strecket i sommar.


SA

Synnöve Almer


- Det är ett lyckat exempel på att man låter varumärket växa utanför det vanliga. Öl handlar om social gemenskap och det gör även musik, säger Stefan Öström, projektledare för kampanjen och vd för reklambyrån Apans planet.

Jan Friberg, Universal Music; Stefan Öström, Apans Planet och Erik Jarnsjö, Spendrups. Musiktemat har följt med i Norrlands gulds kampanjer i år. Inför Fotbolls-EM gjorde ölmärket en EM-sång, som sen stöptes om till en OS-låt inför Olympiska spelen.

- Reklamfilmen om EM-låten har setts av uppåt 100.000 personer, vilket är otroligt mycket för en svensk kampanj. Nu får jag en massa samtal om att göra liknande musiksamlingar för andra varumärken, säger Stefan Öström.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev