Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nordiskt nätverk gav Sandberg Krafts jättekonto

Publicerad: 8 Juni 1999, 15:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

En av årets absolut största medieupphandlingar är avslutad. Kraft Freia Marabou väljer det nordiska nätverket Synerginordicmedia i en affär som är värd runt 400 miljoner kronor per år i medieköp. De svenska bolagen i nätverket Sandberg Media Synergi och Media Taktik kan dryga ut sin medieomsättning med dryga 200 miljoner kronor.


Affären innebär att Kraft Freia Marabou delvis byter mediebyrå. I Norge och

Danmark har livsmedelskoncernen tidigare jobbat med företagen som ingår i

Synerginordicmedia, norska Synergi Media och danska Media Partnership. I

Sverige och Finland blir däremot Media Edge utbytt som byrå.

Utslagsgivande i upphandlingen var Synergis nordiska tyngd och lokala styrka,

säger Jørgen Bundgaard-Nielsen, nordisk marknadskoordinator för Kraft Freia

Marabou.

- De har storleken och kompetensen att arbeta med alla varumärken vi har.

Samarbet som vi har haft med Synergi i Norge och Danmark har fungerat bra och i

Sverige har Sandberg en stark lokal position.

Däremot var de tekniska systemen, priset och kunskapen jämförbara för de tre

konkurrenterna, anser Jørgen Bundgaard-Nielsen.

Förutom Media Edge och Synergi deltog även Carat i upphandlingen. Däremot

deltog inte Sveriges största mediebyrå CIA Media Marketing i upphandlingen

eftersom byrån har konkurrerande Nestlé som kund.

Kraft Freia Marabou har ett 30-tal varumärken, allt från internationella som

osten Philadelphia till den lokala chokladkakan Freia.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.