Nordiskt inhouseteam lyfter Ving

Vings inhousekompetens jobbar numera i nordiska team, vilket gör det möjligt att anställa mer spetskompetens.

Resebolaget Ving har under många år jobbat med inhouse. Under de två sista åren har man tagit nästa steg och satt ihop en virtuell nordisk organisation där man samlat all inhousekompetens på de fyra marknaderna i ett gemensamt inhouseteam. 

Claes Pellvik, svensk marknadschef och nordiskt ansvarig för inhouseproduktion, tycker att satsningen har varit framgångsrik då man nu kan lyfta ihop “best practice” från de olika länderna och dessutom kan ta in vassare specialistkompetens.

— Exempelvis har vi sedan ett och ett halvt år tillbaka en filmproducent, och kostnaderna för det har vi kunnat slå ut på fyra marknader och på så vis göra ekonomisk hållbar. Det krävs ju en viss volym för att det ska löna sig att insourcra, och tack vare att vi har kombinerat fyra marknader har vi kommit upp i den nivån, säger han.

Claes Pellvik beskriver hur inhouseteamet bidrar till Vings totala affär: 

— När de medarbetare med spetskompetens får chans att sätta sig in i vår affär och karaktäristik kan vi genomsyra organisationen av ett ömsesidigt lärande. Istället för att bygga upp kunnandet hos en extern part kan vi ha det hos oss själva. Det har varit bra både för oss som varit med länge och för de med specialistkompetens som kommit in nya. Tidigare har de kanske jobbat på byrå och bara skrapat på ytan hos kunderna. 

En annan sak som blir lättare när Ving har kompetensen inhouse är att sätta ihop korsfunktionella team. 

— Då kan vi tolka data och kundinsikter och utveckla det så att det passar optimalt för oss och vår affär. 

Läs hela artikeln i nummer 17 av Dagens Media. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-31 09.31Uppdaterad 2018-10-31 09.45

Ämnen i artikeln: